Na Baťově kanálu vrcholí přípravy na plavební sezonu

Jižní a východní Morava - Už jen týdny nebo spíše dny zbývají do odemykání Baťova kanálu, které se tradičně koná první květnový den. V loděnicích i na samotné vodní cestě tak již probíhají finální přípravy na letní sezonu.

Rušno je hlavně ve všech loděnicích od Spytihněvi po Hodonín. Letos přípravy na Baťově kanále totiž zkomplikovala dlouhá zima. „Jsme teprve v polovině potřebných prací, protože nás zdrželo počasí. Dá se říct, že jsme čtrnáct dní ve skluzu,“ popsal majitel loděnice ve Spytihněvi Stanislav Hampala.

NO COMMENT: Baťův kanál před sezonou (zdroj: ČT24)

Kromě přístavů a přístavišť se pracuje i na dně kanálu. Musí z něj totiž zmizet tuny nánosů. V tomto případě ale letošní počasí hrálo ve prospěch kanálu respektive vodohospodářů.   Pozvolné jarní tání totiž způsobilo, že nánosů je podstatně méně než loni. I to ale musí pryč. „Pokud bychom to nevyčistili, mohlo by se stát, že by někdo neopatrný poškodil motor, urval vrtuli a podobně,“ zdůvodňuje nynější práci bagrů Pavel Cenek, ředitel závodu Střední Morava, spadajícího pod Povodí Moravy.

Kromě údržby se budou moci kapitáni menších i větších lodí těšit i na některé novinky. „V Uherském Ostrohu bude nové sociální zařízení. Pod ním potom bude plovoucí molo ukotvené lany,“ popsal jednu z novinek vedoucí provozu vodních cest Čestmír Daňhel.

O něco později, konkrétně v srpnu, se potom začne v Petrově stavět nejmodernější přístaviště na celém kanálu. „Bude tam kompletní zázemí pro vodáky včetně čerpací stanice nebo sociálního zařízení,“ popsala mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková budoucnost místa, na kterém nyní vodohospodáři zpevňují břehy.

Baťův kanál

  • Plavební kanál byl postaven v letech 1934 – 1938 a přetrval prakticky až do dnešní doby. Na jeho výstavbě se kromě zemského rozpočtu podílela i firma Baťa, které na něm plánovala levně přepravovat lignit z Ratíškovic do Otrokovic.
  • Kanál je v současnosti dlouhý od Otrokovic do slovenské Skalice. Měří přibližně 53 kilometrů. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín.
  • Průměrná hloubka kanálu je 1,5 metru, šířka průměrně 12 metrů.
  • Plavební hladinu udržuje 13 jezů a vyrovnává stejný počet plavebních komor.
  • Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW. Povolená rychlost plavby na kanálu je 8 km/h. Malé a velké lodě nebo hausboty si lze půjčit v přístavištích ve Spytihněvi, Starém Městě, Veselí nad Moravou, Vnorovech, Strážnici, Petrově, Sudoměřicích, Skalici a Hodoníně.

Provozu na Baťově kanálu loni přálo počasí a vodní cestu navštívilo rekordních osmdesát tisíc turistů. Vodohospodáři i provozovatelé loděnic si samozřejmě přejí, aby ta letošní sezona byla taky taková.