Čechy odrazuje od nákupu biopotravin jejich cena

Praha - Sedmnáct procent Čechů nikdy nevyzkoušelo biopotraviny, a vyzkoušet je ani nechce. Kilogram kuřecího masa totiž může v obchodě stát 50 korun, nebo taky 200 korun v případě kuřete z biochovu. Právě vysoká cena biovýrobků často od jejich nákupu odrazuje. Pravidelně je kupují jen 4 procenta Čechů, více než třetina lidí je koupí jen občas. Ročně se za biopotraviny utratí více než miliardu a půl. Vyplývá to z posledního průzkumu společnosti KPMG.

Slepice z bio chovu dostávají výrazně dražší krmení než slepice z klasických chovů. A rozdíl je také v životním prostoru každé slepice. Na farmě pana Hanáka, jehož vejce mají nálepku BIO, má každá z nich zhruba čtyřikrát více místa. „Jde o to, aby byly dodrženy základní podmínky. Aby ta slepice mohla hrabat, mohla si hledat, musí se mít kde popelit,“ říká chovatel z Brna. Vejce jsou ale také třikrát dražší než ta běžně prodávaná - jedno se v obchodech prodává za 9 korun.

Právě u vajec a kuřecího masa je cenový rozdíl mezi bio kvalitou a běžnými potravinami největší. Zatímco jeden kilogram chlazeného kuřete vyjde na necelých 80 korun, v případě bio kuřete ceny běžně přesahují 200 korun. „V konvenčním zemědělství kuře roste maximálně třicet dní, zatímco v ekologickém se chová i 80 dní. Navíc musíte používat ekologické krmivo, které je dražší,“ říká Kateřina Nesrstová ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO.

V obchodech vypovídají o podmínkách chovu číslice na vejcích. Jedničkou jsou značena vejce od slepic z volného výběhu, dvojkou z hal, trojkou z klecí. Bio vejce mají nulu. Rozdílná je však nejen jejich cena, ale i velikost a při zpracování i barva. „Pokud budeme mít těsto bledé, je to vajíčko z klecového chovu, i když žloutek byl krásně žlutý,“ tvrdí brněnský farmář.

Biopotraviny mají stabilní okruh zákazníků

Menší rozdíly jsou u mléčných výrobků. Třeba bio máslo je ale stále o polovinu dražší než to klasické. Jogurty se však už prodávají zhruba za stejnou cenu. Bio produkty jsou v akčních nabídkách ale jen velmi málo. „Biopotraviny mají relativně stabilní okruh zákazníků, takže se dá říct, že ten zájem je stabilní,“ říká mluvčí Tesca Jiří Mareček.

Navíc zcela jiné ceny jsou v hypermarketech a přímo u farmářů. Přesto je právě vysoká cena těchto potravin hlavní důvod toho, proč je podle posledního průzkumu společnosti KPMG pravidelně kupují jen 4 procenta Čechů a 17 procent lidí je nikdy nevyzkoušelo a ani je vyzkoušet nechce.

Reportáž Barbory Telferové a Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod