Policisté v Brně radili, jak zvládnout motosezónu

Jižní Morava - Slunce již před několika týdny vylákalo na silnice motorkáře. Letošní sezona ale nezačala vůbec dobře. Jen v Jihomoravském kraji totiž za těch několik málo dní zemřeli už dva motorkáři. I proto, aby byl počet jejich následovníků co nejnižší, dnes uspořádali policisté spolu například s hasiči ve školním areálu v Křižíkově ulici v Brně akci s názvem Jak zvládnout motosezónu.

V areálu střední školy se akce nekonala náhodou. „Do rizikové skupiny patří zejména mladí a začínající řidiči. Proto je na ně i tato akce zaměřená. Co se týče  tragických nehod, jedná se hlavně o silnější stroje. Řidiči na mopedech a motorkách s menším objemem také bourají, ale většinou to není tragické,“ vysvětlila brněnská policejní mluvčí Andrea Straková.

Policisté, záchranáři, hasiči a další pořadatelé připravili v areálu školy několik stanovišť. Na jednom z nich se promítala videa nejvážnějších nehod, opodál předváděli hasiči, jak se vyprošťují oběti a zranění z vážné dopravní nehody. Jinde se mohli zapojit samotní návštěvníci, kterými byli převážně studenti. Například u stanoviště, kde si po nasazení speciálních brýlí mohli vyzkoušet, jak vidí a ovládá vozidlo člověk s jedním promile alkoholu v krvi.

Většinu srážek zaviní právě motorkáři

Mezi nejrizikovější a následně nejtragičtější úseky pro motorkáře řadí policisté podle mluvčí Strakové například silnici s označním I/43 spojující Brno a Svitavy, dále několik silnic na Blanensku nebo tah z Pohořelic do Znojma. Nejhorší kombinací jsou podle nich vozovky, na kterých rychlá jízda svádí k předjíždění.

Ve výsledku potom padesát procent až tři čtvrtiny střetů motorkářů s auty zaviní motorkáři. Pokud jsou na vině řidiči aut, jedná se podle policistů nejčastěji o incident, kdy řidič nevidí motorku ve zpětném zrcátku kvůli takzvanému mrtvému úhlu. 

Hovoří velitel brněnské dopravní policie Jindřich Rybka (zdroj: ČT24)

Jiným typem snahy, jak ochránit motorkáře, je proto instalace přídavných bezpečnostních svodidel do rizikových míst. Ta narozdíl od prevence řeší následek nehody. „Pokud motorkář sklouzne na motorce, měla by mu silnice nějak odpouštět chybu. Pokud uklouzne u normálních svodidel, tak se pravděpodobně vážně zraní o sloupek. Pokud je tam ovšem přídavné svodidlo, má šanci, že po něm sklouzne a vyvázne s menšími zraněními,“ popsal v součanosti užívaný nástroj velitel brněnské dopravní policie Jindřich Rybka.

Motosezóna už má první dvě oběti

Ani letšní sezóna ale nezačala vůbec dobře. „V Jihomoravském kraji evidujeme již dva mrtvé motorkáře, jednoho v Brně a druhého v Hodoníně,“ popsala mluvčí Straková. Vzhledem k tomu, že počasí umožňuje jezdit na motorce teprve pár týdnů, je to vysoké číslo. Loni totiž za celý rok zemřelo na jižní Moravě pět motorkářů.