Na základních školách začalo povinné testování žáků. Část rodičů je proti

Brno – Na jihomoravských školách začalo stejně jako po celé zemi plošné testování žáků 5. a 9. tříd. Testy, které děti skládají na počítači, mají ověřit jejich znalosti z matematiky, češtiny a angličtiny. Část rodičů systém kritizuje a rozhodla se svoje potomky v den skládání testů raději nechat doma.

Do počítačové učebny hned ráno zamířil také deváťák Jiří Náhlík. „Kamarádka vedle mě z toho měla velké nervy, ale já jsem si to tak nebral, jsem v klidu. V testu mě nic nepřekvapilo, opravdu se tam objevilo jen to, co už jsme probírali. Takže si myslím, že by to mohlo dopadnout dobře,“ řekl Jirka.

Testy, které mohou základní školy a víceletá gymnázia zadávat až do 7. června, žáci vyplňují na počítačích. Testuje se matematika, český a anglický jazyk. Ověřovat mají minimální úroveň požadovaných znalostí, podle ministerstva by je měl zvládnout i čtyřkař.

Stejně jako vloni je testování sice povinné, ale zatím je to pouze generálka. Ostré testování se má spustit až příští rok. „Chceme si vyzkoušet, jestli vůbec pomocí počítačů umíme učivo ověřit. Zkouška by podle mě mohla proběhnout spíše pozitivně a pak ministerstvo školství rozhodne, zda toto testování potřebujeme nebo ne,“ popsal odborný konzultant Tomáš Feřtek z EDUin.

Proti testování se stejně jako vloni i letos vzbouřila část ředitelů, učitelů i rodičů. Někteří z nich se dokonce rozhodli, že svoje děti testy psát nenechají a raději jim napíšou omluvenky. Svoji dceru vloni test nenechala psát ani Milada Smutná - do školy ale šla, jen jí učitelé dali jinou práci. „Testování nám přijde velmi jednostranné. Tyto testy nehodnotí další složky osobnosti, které jsou podstatné k uplatnění vědomostí a dovedností v dalším životě. Proto jsme nechtěli, aby je dcera psala,“ vysvětlila matka dnes dvanáctileté žačky. Dodala, že jí vadí také to, že krok ministerstvo se školami a rodiči důkladně neprobralo.

Milada Smutná o tom, proč nenechala svoji dceru test psát (zdroj: ČT24)

Rodiče, kteří nesouhlasí s plošným testováním svých dětí, poslali na ministerstvo školství nesouhlasný dopis. Podepsalo jej více než tisíc odpůrců. „Nechceme, aby povinné plošné testování umožňovalo měření a srovnávání celé jedné generace dětí, kdy vždy bude polovina dětí patřit mezi 50 procent horších, toto zařazení může pak ovlivnit sebevědomí dětí,“ stojí mimo jiné v dopise. Vedle stížností se odpůrci připravují i na podání žaloby.

Vedle argumentu, že testy nedokážou ověřit skutečné nadání dětí, se odpůrci testování navíc obávají, že školy rezignují na rozvíjení nejrůznějších dovedností a zaměří se jen na schopnost úspěšně vyřešit úlohy v testovaných oblastech. Z řad pracovníků ve školství zaznívají obavy, zda nebudou výsledky zneužity vůči konkrétním učitelům nebo školám.

Je to stejné jako nesouhlasit s písemkou, tvrdí školní inspekce

Školní inspekce varuje, že testování je povinné a ředitelé by dětem omluvenky uznávat neměli. „V zásadě se dá říct, že samotný nesouhlas není důvodem k omluvě z testování. To je asi tak stejné, jako kdyby nesouhlasili s písemkou,“ řekl náměstek a mluvčí inspekce Libor Vacek.

Inspekce kritiku odmítá a trvá na tom, že projekt má pomáhat školám i rodinám. Po loňské generálce navíc podle Vacka řada kritických hlasů vůči testování utichla, loni se vše až na technické potíže v prvních dnech testování obešlo bez problémů. Jak ale s testováním naloží v budoucnu, není zatím úplně jasné ani ministerstvu školství.

Tříletý projekt financovaný z peněz EU vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů. Generálka bude stát do čtyř milionů Kč. Letošní ročník přinese nové typy úloh, upravené podmínky pro děti s handicapem a možnost zkusit si kromě povinné angličtiny i test z němčiny či francouzštiny.

Vydáno pod