Ostrava se rozloučila s hrdinou bojů o La Manche

Ostrava – Ve Slezské Ostravě lidé naposledy vzdali hold jednomu z posledních hrdinů československého letectva pod vlajkou RAF. Generál ve výslužbě Zdeněk Škarvada zemřel 11. května v 95 letech. Jeho životní příběh napsal kapitoly o putování Sovětským svazem, službě v královském letectvu i přežívání v zajateckých táborech. Pohřbu uznávaného válečného pilota se zúčastnil také ministr obrany Vlastimil Picek.

Na polední obřad dorazil také velitel vzdušných sil Jiří Verner a jeho protějšek z Polska Lech Majewski. Samotný pohřeb obsahoval všechny armádní pocty včetně armádního orchestru a průletů dvojice stíhaček.

Vedoucí památníku 2. Světové války v Hrabyni Jana Horáková seznámila všechny z pohnutým osudem „muže, jehož život by vydal za deset jiných,“ jak zmínila Horáková. Za armádu promluvil přímo velitel vzdušných sil Verner. Slova obdivu ve smuteční síni pronesl také Majewski.

Jiří Verner, velitel vzdušných sil Armády ČR:

„Zdeněk Škarvada nehledal chyby všude kolem, ale začal sám u sebe. Díval se vždy zpříma do očí a pevně věřil v lepší budoucnost. Tento povahový rys byl společný i pánům generálům Peřinovi, Fajtlovi, Cháberovi, Šiškovi, hrdinům-letcům z války. Všichni tito pánové se dožili vysokého věku. Náhoda? Já myslím, že nikoliv…“

Škarvada jako rodák z Olešnice na Blanensku nastoupil v roce 1935 na Vojenské letecké učiliště v Prostějově, po dvou letech složil přísahu jako pilot. Po okupaci Československa Němci odešel z vlasti a zapojil se do bojů v zahraničí. Považoval to prý za svou povinnost. Jako absolvent Vojenské letecké školy se pokoušel vstoupit k letectvu. V roce 1939 odešel z Československa nejprve do Polska, odtud do Francie a Británie.

Na britských ostrovech sloužil u 310. perutě RAF. V únoru 1942 musel kvůli závadě na letounu seskočit nad kanálem La Manche a zbytek války strávil v německých zajateckých táborech. Na jejím konci se ocitl v tisícikilometrovém pochodu smrti.

Po válce získal hodnost štábního kapitána letectva, stal se velitelem 8. leteckého pluku a velitelem výcvikové letky Vojenské letecké akademie. V roce 1950 ho režim z politických důvodů propustil z armádních služeb, pracoval jako horník.

Medaili Za hrdinství dostal v roce 1997, o tři roky později byl jmenován brigádním generálem. Byl rovněž držitelem řady válečných vyznamenání. V roce 2007 se stal také čestným občanem Ostravy. „Udělení čestného občanství si vážím. Je to pro mě pocta. Cením si toho skoro víc než předchozích ocenění,“ řekl tehdy Škarvada, který své působení v Ostravě označil za ironii osudu. „Před válkou jsem v Ostravě nikdy nebyl. Znal jsem ji jen z místopisu ze školy,“ vzpomínal tehdy Škarvada, který za svůj život pilotoval přes 50 typů letadel a jeho heslem bylo: Nevzdávej se!

Blanensku nastoupil v roce 1935 na Vojenské letecké učiliště v Prostějově, po dvou letech složil přísahu jako pilot. Po okupaci Československa Němci odešel z vlasti a zapojil se do bojů v zahraničí. Považoval to prý za svou povinnost. Jako absolvent Vojenské letecké školy se pokoušel vstoupit k letectvu. V roce 1939 odešel z Československa nejprve do Polska, odtud do Francie a Británie.

Na britských ostrovech sloužil u 310. perutě RAF. V únoru 1942 musel kvůli závadě na letounu seskočit nad kanálem La Manche a zbytek války strávil v německých zajateckých táborech. Na jejím konci se ocitl v tisícikilometrovém pochodu smrti.

Po válce získal hodnost štábního kapitána letectva, stal se velitelem 8. leteckého pluku a velitelem výcvikové letky Vojenské letecké akademie. V roce 1950 ho režim z politických důvodů propustil z armádních služeb, pracoval jako horník.

Medaili Za hrdinství dostal v roce 1997, o tři roky později byl jmenován brigádním generálem. Byl rovněž držitelem řady válečných vyznamenání. V roce 2007 se stal také čestným občanem Ostravy. „Udělení čestného občanství si vážím. Je to pro mě pocta. Cením si toho skoro víc než předchozích ocenění,“ řekl tehdy Škarvada, který své působení v Ostravě označil za ironii osudu. „Před válkou jsem v Ostravě nikdy nebyl. Znal jsem ji jen z místopisu ze školy,“ vzpomínal tehdy Škarvada, který za svůj život pilotoval přes 50 typů letadel a jeho heslem bylo: Nevzdávej se!