Zeman 100 dní v úřadu, firmy ve střehu

Praha - Prezident Miloš Zeman vystoupí večer ve speciálním vydání Hyde Parku ČT24, kde se postaví internetové komunitě a uzavře tradičních sto dní hájení. Ke slovu přijdou nejvýraznější momenty jeho dosavadního prezidentování, a lze tudíž očekávat, že padnou otázky i na Zemanovu „virózu“ u korunovačních klenotů. Zda a jak případně na to zareaguje hlava státu, uvidí lidé po osmé večer. Už teď se ale musí se Zemanovou stopou popasovat některé firmy.

Zemanův velmi pravděpodobně podnapilý stav při ceremoniálu na Hradě - jeho kanceláří vysvětlovaný jako důsledek virózy prezidenta - přiměl internetovou komunitu parodovat jeho výkon a jako první to odnesla Becherovka. Prezidentův vřelý vztah k tomuto likéru byl známý ještě předtím, než byl zvolen do funkce, a propojení bylo proto pro tvůrce videí a karikatur automatické - a to i přesto, že se Zeman vyjádřil, že likér už nepije a místo toho dává přednost slivovici.

I tak video se zcela smyšleným produktem, Becherovkou „Zemond“ - podle Becherovky Lemond –, které uvádí na trh Zemanův korunovační výkon, vidělo téměř 900 tisíc lidí. Internet je navíc vedle zmíněného Zemondu plný ilustrací nápojů, kde třeba místo názvu Becherovka září přes lahev nápis Viróza.

Společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka, která likér vyrábí, sleduje celou událost s napětím. Podle zdroje z firmy je pro ni propojení s prezidentem problematické a mohlo by jí ublížit. Negativní komentáře pod videem i jinde na internetu počítá a zatím jich je podle společnosti jen pod jedno procento mezi všemi, kteří se k prezidentovi a nereálnému produktu Becherovka Zemond vyjádří.

„Opravdu je to ale pro naši firmu problém a hledáme možnosti, jak propojení s prezidentem přetrhnout. Rozhodně to musíme řešit,“ řekl zdroj z firmy. Podle informací portálu ČT24 firma původně přemýšlela o tom, že situaci využije a s prezidentem se naopak spojí. Pak se ale kvůli obavám z poškození svého statutu tohoto nápadu vzdala.

Miloš Zeman už becherovku nepije sedm let
Zdroj: ČT24

Možné problémy přiznávají i marketingoví odborníci. „Obecně politici a politika je kontroverzní téma, které často rozděluje společnost. Becherovka se asi obává správně, že by polovina národa na konzumaci přidala, ale druhá spíš s Becherovkou skončila,“ říká pro portál ČT24 Ondřej Obluk, výkonný ředitel Ogilvy & Mather.

Reklama zadarmo, ale nebezpečná

Úplně opačný přístup zvolila značka Big Shock. Ta na svých reklamních sděleních hned po incidentu zobrazila rozostřené korunovační klenoty a nabídla energetický nápoj se sloganem „Energie pro boj s virózou“. A po Zemanově energickém výstupu v televizi, kdy reportérce s výraznou gestikulací ukazuje, že používá telefon značky Aligátor, využila tento výstup i sama firma.

Video s „aligátorem“ na YouTube vidělo přes 400 tisíc lidí. Firma se s událostí hned pochlubila na internetu a připravila soutěž o mobilní telefony hned ve třech kategoriích: zaprvé pro nejlepší video, sestřih nebo remake Zemanova vystoupení. Dále nejlepší grafiku nebo koláž a nakonec nejlepší slogan na propagaci telefonů inspirovaný inkriminovaným vystoupením.

Společnost svým přístupem zaujala. Návštěvnost internetových stránek jí vyskočila na trojnásobek. „Zhruba po 14 dnech se to ale zase ustálilo,“ říká pro web ČT24 Jiří Kačírek, marketingový ředitel firmy Adart a dodává, že se žádný měřitelný nárůst prodejů nekonal.

Podobně to bylo i s aférou chilského pera prezidenta Václava Klause. „Zvedly se nám přístupy na internetových stránkách. Víc lidí hledalo něco bližšího o luxusních psacích potřebách. Bylo to ale jen krátkodobé, ihned po aféře,“ potvrzuje majitel obchodu Luxusní-pera.cz Michal Byrtus a dodává, že prodejnost stoupla zhruba o procento, a to nemuselo být aférou ovlivněno.

Václav Klaus a "chilské pero"
Zdroj: ČT24

Problémem pro firmy může být, že podle etického kodexu Rady pro reklamu nesmí reklama využívat nositele veřejné autority, i když by s tím souhlasili. Tak regulátor vystoupil například proti kampani piva Bernard. Na jeho billboardech byl po vyhlášení prezidentské amnestie vyobrazený Václav Klaus, který zametá (zřejmě kauzy) pod koberec se sloganem „Svět se zbláznil, držte se“.

„Vzhledem k tomu že marketingová spolupráce s prezidentem je oficiálně v podstatě nemožná (i když i tady výjimky jsou, jako byl Václav Klaus a lyže Völkl, pozn. red.), zkoušejí prezidenta využít spíš značky méně známé, které sázejí na zviditelnění skandálem nebo soudem. Přiživit se na popularitě prezidenta Havla zkoušela například značka obuvi Raveli, kterou to ale stálo značnou pokutu," vysvětluje Obluk.

Spojení se známou osobností využívají značky pravidelně, protože doufají, že tak zaujmou víc zákazníků. S prezidentem si to každá nedovolí, přesto se i takové případy objevují. Například vodka Jelzin těží ze známosti prvního prezidenta ruské federace Borise Jelcina. Ten se často na veřejnosti objevoval opilý. Alkohol vyrábí francouzská společnost, v Rusku ale úřady její prodej s tímto jménem zakázaly.

Vydáno pod