Ostrava je jazzu otevřená

Ostrava – Na Slezskoostravském hradě se v pátek 14. června již poosmé konal jazzový festival Jazz Open Ostrava. Tři formace předních českých i slovenských muzikantů předvedly své umění asi třem stovkám návštěvníků.

„Název Jazz Open Ostrava by měl evokovat nejen skutečnost, že koncert proběhne pod širým nebem, ale také podpořit myšlenku prezentovat jazz jako hudbu 21. století, hudbu s obrovskou historií, hudbu dynamicky se vyvíjející, hudbu otevřenou všem hudebním světům,“ řekl o festivalu jeho ředitel, Boris Urbánek.

Na hradě letos vystoupily celkem tři jazzové kapely. Pódium nejdříve patřilo skupině Acid Station, o které Urbánek tvrdí, že se jedná o „nejzajímavější objev na české jazz-fusion scéně.“ Trio ve složení Aleš Matoga, Vít Leher a Michal Wierźgon pojalo své vystoupení jazzověji, než je pro ně obvyklé, což publikum náležitě ocenilo.

Druhý koncert patřil sestavě na domácí scéně mnohem výraznější – vystoupil Pavel Wlosok Quartet v čele s vynikajícím tenor saxofonistou Ondřejem Štveráčkem. Klasický bebop v podání Pavla Wlosoka, Ondřeje Štveráčka, Mariána Ševčíka a Adam Kowalewského dodal hradu atmosféru prestižních akcí.

Závěr festivalu patřil již tradičně sestavě těch nejlepších, které Boris Urbánek dokázal v Česku i na Slovensku sehnat.

Koncert byl rozdělen na dvě části. První polovinu tvořilo vystoupení Urbánkovy kapely TUTU. Ta vznikla v roce 1986 a po několika změnách ji dnes tvoří Martin Gašpar, Marcel Buntaj, Rudy Horvat, Jan Tengler a Michal Žáček.

Právě z Žáčkovy sólové desky, Beautiful Day, zazněla celá řada skladeb. A i když je album k prasknutí nabité nejrůznějšími hosty (Vojtěch Dyk, Dave Weckl, Ashley Slater), živé provedení v podání TUTU bylo víc než působivé.

Úplný závěr jazzového minifestivalu se nesl ve značně odlehčeném duchu. Urbánkovu kapelu doplnil legendární zpěvák Peter Lipa a koncert se tak posunul do velmi uvolněné roviny. Zazněly například skladby „Hádám… a Eva“ nebo „Schodišťový diplomat“, které Urbánek pro Lipu napsal v roce 1990 na desku „Je to stále tak“, nebo „Maturantky“.

Jak Lipa říkává, všechna hudba pochází z blues. Závěrečná skladba „The Lonely Avenue“ tak působila jako opravdu důstojná tečka za dnes již tradiční ostravskou akcí.

„Takhle velkou akci by samozřejmě nebylo možné uspořádat bez celé řady partnerů. Největší oporou nám bylo město Ostrava, které nám každoročně vychází maximálně vstříc,“ shrnul celou akci Urbánek. „Počasí vyšlo, hudebníci zahráli skvěle, lidí přišlo dost, takže nám nic nebrání začít pomalu připravovat další ročník“.