Na D1 mezi Velkou Bíteší a Lhotkou se práce zastavily. Kvůli nestabilnímu podloží

Brno – Už více než dva týdny stojí práce na modernizaci úseku dálnice D1 mezi Velkou Bíteší a Lhotkou ve směru na Prahu. Dělníci na místě narazili na nestabilní podloží, se kterým projekt nepočítal. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď musí projekt upravit, teprve poté se stavbaři vrátí ke své práci. Podle stavbařů by se ale modernizace neměla výrazně zpozdit. Úsek mezi 153. a 162. kilometrem má být hotový příští rok.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v květnu modernizaci na dvou úsecích - mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Právě na tomto úseku ve směru na Prahu projektanti před dvěma týdny při doplňujícím geotechnickém průzkumu odhalili nestabilní podlaží.

ŘSD se brání, že dopředu to zjistit nemohlo. „Stav dálnice je výrazně horší, než se předpokládalo. Za dva roky, kdy se dělal průzkum, se stav zhoršil, protože se neinvestovalo do oprav,“ tvrdil mluvčí ŘSD pro modernizaci dálnice D1 Jan Studecký.

ŘSD musí projekt upravit, aby se modernizace mohla brzy znovu rozběhnout. Dělníci se mezitím budou muset přesunout jinam. „V nejbližší době bude následovat snesení tří nadjezdů, které na úseku máme. Bude pokračovat příprava a provizorní rozšíření levého jízdního pásu ve směru na Prahu. To by mělo být dokončeno v polovině léta,“ vysvětlil stavbyvedoucí Jiří Krátký z OHL ŽS, která tento úsek modernizuje. Poté se stavaři vrhnou na opravy středového pásu.

V úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou naopak vše probíhá podle plánu. Jen dnes práce přibrzdil hustý déšť.

Šest týdnů klidu

Od začátku modernizace dálnice D1 uplynulo zhruba šest týdnů a podle statistik z mýtných bran kamionů na nejstarší české dálnici neubylo. Černé scénáře řady obcí o přesunu kamionů na silnice nižších tříd se tak zatím nenaplnily. „Za celou dobu oprav je tady zatím standardní provoz, na který jsme za ta léta zvyklí. K žádnému extrémnímu zatížení nedošlo,“ potvrdil místostarosta Velké Bíteše Tomáš Kučera (KDU-ČSL).

„Doposud jsme ze statistik a měření nezaznamenali žádný přeliv kamionové dopravy na alternativní “severní trasu„ přes D11 a dále po R35 směrem na Olomouc. Může to být tím, že modernizace D1 zatím nedospěla do fáze výraznějších uzávěr či zúžení dopravních proudů,“ reagoval na dotaz ČT mluvčí MYTO CZ David Šimoník.

Počet kamionů na úseku Velká Bíteš – Lhotka (162. – 153. km)

Před modernizací:

  • 29. 4. 2013 - 6100
  • 30. 4. 2013 - 4553

Po zahájení oprav:

  • 27. 5. 2013 - 6024
  • 28. 5. 2013 – 5484

Řidiči nejen kamionů, ale i osobních aut volí D1 kvůli tomu, že je nejrychlejší. V ideálním případě znamená průjezd rozkopanými úseky pouze dílčí zpoždění kvůli zpomalení. V případě vážnější kolize se ale dálnice může zastavit i na několik hodin. „Nezaznamenali jsme žádné dopravní komplikace. Dopravní omezení na úsecích se nevymyká situaci, která byla na dálnici před rekonstrukcí,“ uvedla mluvčí policie Kraje Vysočina Jana Kroutilová.

Cesta po regionálních objízdních trasách trvá za běžných okolností déle než po D1. Řidiči mohou zvolit také „severní cestu“ po D11 z Prahy do Hradce Králové, a dále po silnici I/35 do Olomouce, odkud se dá u Svitav odbočit na I/43 do Brna. Zatímco při cestě do Ostravy by se řidičům jízda prodloužila jen o půl hodiny, v případě Brna je situace citelně horší - cestující by v autě strávili o devadesát minut více.

Jinou trasu ale nemohou zvolit řidiči pravidelných autobusových linek. Například Student Agency, která mezi Brnem a Prahou provozuje nejvíce spojů, se snaží udržet si klienty i tak, že jim při více než půlhodinovém zpoždění slíbila vrátit čtvrtinu jízdného, při více než hodinovém dokonce cenu celé jízdenky.

Dění okolo příprav a rekonstrukce D1 můžete sledovat na speciálním tematickém webu.

Část cestujících z aut a autobusů ale stejně přesedla do vlaků. Lidé jako jeden z nejčastějších důvodů uvádí větší jistotu, že do Prahy nebo Brna dorazí včas. „Cestování vlakem je pro mě pohodlnější a myslím si, že kvůli tomu, v jakém stavu dálnice je, je to lepší,“ řekl starší senior. „Je tady trochu větší jistota, že to přijede včas,“ dodal další muž.

České dráhy na zájem klientů zareagovaly s předstihem, když ještě před začátkem modernizace na železnici vyslaly D1 Express. Dráhy už dokonce musely spoj posílit o další vagón. Do expresu se teď vejde téměř 300 cestujících. Vlak urazí vzdálenost mezi metropolemi za 2 hodiny a 42 minut.

Rekonstrukce dálnice v UvR (zdroj: ČT24)

Modernizace D1 - skládanka složená z 21 dílů

Opravy D1 jsou rozdělené na 21 úseků. V celé délce od Mirošovic až ke Kývalce, celkem tedy na 161 kilometrech, dostane dálnice nový povrch, díky rozšíření o 75 centimetrů na každé straně také širší jízdní pruhy, a okolí dálnice (zejména mosty) bude připravené na další obdobnou modernizaci za několik desítek let, která by již měla přinést rozšíření dálnice na šest pruhů. Součástí modernizace je také úprava odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělicího pásu, oprava kanalizace či výměna svodidel.

Celá akce bude stát asi 14 miliard korun. Konečná cena ještě není zřejmá, přispět by měla Evropská unie.

První opravované úseky D1
Zdroj: ČT24

Úseky D1 k modernizaci:

  • 21. km Mirošovice – 29. km Hvězdonice
  • 29. km Hvězdonice – 34. km Ostředek
  • 34. km Ostředek – 41. km Šternov
  • 41. km Šternov – 49. km Psáře
  • 49. km Psáře – 56. km Soutice
  • 56. km Soutice – 66. km Loket
  • 66. km Loket – 75. km Hořice
  • 75. km Hořice – 81. km Koberovice
  • 81. km Koberovice – 90. km Humpolec
  • 90. km Humpolec – 104. km Větrný Jeníkov
  • 104. km Větrný Jeníkov – 112. km Jihlava
  • 112. km Jihlava – 119. km Velký Beranov
  • 119. km Velký Beranov – 134. km Měřín
  • 134. km Měřín – 141. km Velké Meziříčí-západ
  • 141. km Velké Meziříčí-západ – 146. km Velké Meziříčí-východ
  • 146. km Velké Meziříčí-východ – 153. km Lhotka
  • 153. km Lhotka – 162. km Velká Bíteš
  • 162. km Velká Bíteš – 168. km Devět křížů
  • 168. km Devět křížů – 178. km Ostrovačice
  • 178. km Ostrovačice – 182. km Kývalka
  • most Šmejkalka
  • celkem: 160,8 kilometru