Ani po roce registr vozidel nefunguje bezchybně

Brno – Centrální registr vozidel nefunguje – věta, kterou v uplynulém roce slyšeli řidiči opakovaně, už od loňského 9. července, kdy chtěli úředníci nový systém poprvé spustit. Registr ale okamžitě zkolaboval. Bez problémů nefunguje ani po roce – podle brněnských úředníků v něm stále chybí velká část údajů, které se musí doplnit ručně.

„Chodím sem častěji a připadá mi, že je to pořád stejně špatné. Pořád se musí hodně dlouho čekat, je to jako ocitnout se o třicet let zpátky,“ okomentoval stav Brňan Lukáš Hakl.

To, že fungování systému se ani po roce příliš nezlepšilo, potvrdili i zástupci města. „Systém nefunguje podle našich představ. Největším problémem je stále to, že systém není plnohodnotně funkční. V registru stále chybí řada údajů k vozidlu - někdy je to deset procent, někdy ale až 95 procent,“ popsal mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Kvůli doplňování chybějících údajů, které musí úředníci dohledat jinde a dopsat ručně, se řidiči na přepážkách zdrží i několik desítek minut. Úředníci proto na přepážkách zvládají odbavit méně lidí než v dobách fungování starého systému.

Před více než rokem jen v Brně úředníci obsloužili denně čtyři stovky lidí, dnes je to o čtvrtinu méně. „Dříve jsme nikdy nemuseli omezovat počet vydaných pořadových lístků, teď je to nutnost vzhledem k tomu, že odbavení klienta nám trvá výrazně déle. Je to nepříjemné, ale jinak to nejsme schopní regulovat,“ vysvětlil Žára.

Brněnský magistrát zrušil „hromadné čtvrtky“

Právě kvůli tomu, že odbavení jednoho řidiče trvá déle, rozhodl se brněnský magistrát od 1. července navýšit počet úředních dnů. „Mívali jsme čtvrtky speciálně pro lidi, kteří chtěli přihlašovat auta do registru hromadně. Nyní jsme kvůli tomu, že systém není funkční, nechali registr otevřený i pro běžné občany, kteří mají jen jedno auto. Ti, kteří chtějí vyřídit početnější agendu, musí přijít několikrát,“ objasnil změnu Žára.

Rozhodnutí ale okamžitě vyvolalo kritiku majitelů dopravních firem, autobazarů nebo podnikatelů, které agendu vyřizují za ně. Nelíbí se jim, že ztrácet čas a chodit na úřad opakovaně teď budou muset oni.

Jedinou alternativou je vzít si více pořadových lístků zároveň. „Chápu, že když tady stojí běžný občan a vidí nás, jak si bereme pět lístků, že je rozčílený. Jenže my jsme měli doteď možnost chodit do speciální kanceláře a o tu jsme teď přišli,“ reagoval jeden z brněnských podnikatelů.

Jak šel čas s novým registrem vozidel

9. červenec 2012 – Nový registr vozidel po plánované odstávce hned první ráno po svém spuštění zkolaboval. Na úřadech po celé zemi marně čekaly tisíce lidí, doklady si vyřídil jen zlomek z nich. Systém okamžitě vyvolal vlnu kritiky. Brněnští úředníci si stěžovali například na to, že k testování dostali jen školící verzi programu.

16. červenec 2012 – I po týdny registr fungoval až čtyřikrát pomaleji než starý software. Systém měl problémy s přenosem dat, nedařilo se provádět lustrace nebo zjistit, jak dlouho majitel daný vůz vlastnil. Desítky řidičů proto na úřad přicházely i několik dní po sobě, přesto odcházely s nepořízenou. Nefunkčnost registru ovlivnila i prodej aut, autobazarům klesl prodej o desítky procent.

25. červenec 2012 – Po ranním kolapsu se systém znovu podařilo rozběhnout a z úřadu poprvé odcházeli spokojení řidiči. Například Veronika Citrusová z Brna uspěla s přihlášením skútru pro známého až na šestý pokus. „Pokaždé jsem tady čekala minimálně dvě hodiny, pak jsem to několikrát vzdala. Třeba včera, když nám pán na informacích oznámil, že registr zase nefunguje. Nechtělo se mi tady čekat zbytečně,“ řekla mladá dívka. V Brně ale úředníci raději vydali menší počet pořadových lístků, protože systém bylo možné velmi rychle přetížit.

31. srpen 2012 – Po dvou měsících chodu nového systému se stále nepodařilo provozovateli zbavit systém chyb. Miliony špatných nebo chybějících dat musí úředníci v systému opravovat nebo doplňovat ručně. Odbavení klientů proto trvalo v porovnání se starým systémem delší dobu.

Letní referování o nefungujícím registru mělo ve všech médiích podobu nekonečného seriálu. Za brněnskou redakci České televize padl tento úkol na redaktorku Barboru Lukšovou. Přenosový vůz, kamera a naše kolegyně se loni v létě staly pravidelným společníkem úředníků a klientů brněnského registru na skoro tři týdny. Do konce července bylo z Brna natočeno téměř 40 živých vstupů, které dohromady zabraly hodinu vysílacího času. Celkem se v Událostech v regionech odehrálo 10 reportáží. Kdyby se poskládaly za sebe, daly by dohromady celé jedno vysílání.

2. - 3. duben 2013 – Centrální registr opět nefungoval, na rozdíl od letních výpadků ale šlo o předem plánovanou odstávku. Řada řidičů o ní ale nevěděla a teprve na úřadech zjistila, že v ten den si nic nevyřídí. Dvoudenní odstávka byla podle ministerstva dopravy nutná kvůli změně provozovatele. Tehdejšímu správci ATS Telcom vypršela na konci března smlouva, jako nového provozovatele ministerstvo vybralo firmy ICZ a Telefonika O2. Tito správci budou o registr pečovat jen do dubna příštího roku.

Od nového systému si Ministerstvo dopravy slibovalo větší efektivitu a bezpečnost, zároveň mělo přinést i několik novinek - například převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele nebo registraci značek na přání. Systém měl být navíc propojený nejen s ostatními registry, ale i s registry v ostatních zemích Evropské unie, jak požaduje unijní legislativa.