Brno se chystá na víkendovou Velkou cenu

Brno – Největší motocyklistickou soutěž v Česku bude už tento víkend hostit brněnský Automotodrom. Závody Grand Prix každoročně přilákají přes dvě stě tisíc diváků. Na nápor návštěvníků se připravuje nejen závodní okruh, ale i policisté či dopravní podnik.

Vrchol motoristické sezóny je na dohled – Velká cena na Masarykově okruhu se koná už tento víkend. Na zelené louce v okolí automotodromu vznikají kempy, které jsou v provozu právě jen během Grand Prix. V kempech už je posekaný trávník, správci zprovozňují sociální zařízení a chystají se na nápor tisíců motocyklových fanoušků.

Chystá se i samotný automotodrom. „Provádíme především úpravy na dráze, protože je po roce provozu trochu poničená, natírají se obrubníky, které jsou zašpiněné, tak aby to vypadalo hezky. Během několik dní nás taky čeká bezpečností inspekce,“ popsal přípravy mluvčí brněnského Automotodromu Jiří Smetana. Komisaři při kontrole projdou pěšky celou trať. „Měří, jestli je dostatečně hluboký kačírek podél dráhy, jestli jsou bariéry dostatečně kvalitní, jestli není poškozená dráha,“ upřesnil Smetana.

O přípravách hovoří mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana (zdroj: ČT24)

Přípravy na Velkou cenu zaměstnávají i policisty, kteří mohou počítat s perným víkendem. Tradičně nejnáročnější je zvládnout příjezd a odjezd tisíců fanoušků, každoročně se také potýkají se zloději nebo řeší drobné výtržnosti. Protože řada fanoušků přijíždí na závody z německy mluvících zemí, policistům během víkendu pomáhají i jejich rakouští kolegové.

Během nedělního rozjezdu fanoušků opouští okruh během 2 hodin zhruba 10 tisíc aut a 3 tisíce motorek.

Dopravní podnik zase pro fanoušky chystá mimořádné autobusové linky, které budou jezdit z centra na okruh a zpět. „O víkendu Velké ceny jsou minimalizovány dovolené pro řidiče autobusů s tím, že nám vypomáhají i třeba řidiči trolejbusů, kteří mají v sobotu volno a mají oprávnění na autobus. Jdou v sobotu jezdit, abychom byli mimořádné autobusy vůbec schopni zajistit,“ popsal nasazení pracovník Dopravního podniku Brno Jan Seitl.

Hromadná doprava

Během závodu Grand Prix jezdí na Masarykův okruh mimořádná kyvadlová doprava. Pro návštěvníky závodiště je doprava zdarma.

  • 400 - Linka jezdí z Mendlova náměstí na Masarykův okruh a zpět. Jízdní řád najdete zde.
  • X - Okružní linka jezdí po trase Masarykův okruh - Popůvky - Žebětín - Masarykův okruh. Jízdní řád najdete zde.

Pro fanoušky jsou jako každý rok připravena obří parkoviště. Motocykly mohou parkovat na parkovišti Střelnice a Pod vysokým napětím, auta lze odstavit na parkovišti Žebětín, Pod vysokým napětím a Ostrovačice. Do areálu ostraha vpustí návštěvníky maximálně s půllitrovou lahví nealkoholického nápoje. Je také zakázáno vnášet větší množství nápojů nebo jídla. 

„V předprodeji, který byl ukončen minulý týden, máme zhruba desetiprocentní nárůst oproti loňsku. Ale klíčové nakonec bude počasí o víkendu, které by letos mělo být lepší,“ uvedl mluvčí Smetana v narážce na loňskou nedělní bouřku, která od návštěvy závodů odradila tisíce návštěvníků.

Jak se dostat autem na Grand Prix?

Silnice II/602 (od dálnice D1 v obou směrech, ze silnice II/602 z Brna a ze silnice I/23 z Rosic)

Vhodné pro parkoviště: Pod vysokým napětím - auto i moto, parkoviště Střelnice - moto, P - autobus

MODRÁ od Brna mimo dálnici D1

ČERVENÁ od Brna po dálnici D1

ZELENÁ od Prahy po dálnici D1

FIALOVÁ od Prahy mimo dálnici D1

Doprava po silnici II/602
Zdroj: ČT24/Automotodrom Brno

Silnice III/3842 - od Ostrovačic

Vhodné pro parkoviště: parkoviště Ostrovačice - auto, parkoviště Střelnice - moto

Doprava po silnici III/3842 od Ostrovačic
Zdroj: ČT24/Automotodrom Brno

Silnice III/3842 - od Žebětína

Vhodné pro parkoviště: parkoviště Žebětín - auto

POZOR! V Žebětíně probíhá rekonstrukce kanalizace. Doprava je vedena stavbou. Dbejte zvýšené opatrnosti.

Doprava po silnici III/3842 od Žebětína
Zdroj: ČT24/Automotodrom Brno

Závody jsou každý rok v ohrožení 

Posledních několik let bojuje Velká cena o přežití. Automotodrom Brno, který Grand Prix hostí, se rok co rok dostává do ztráty a nikdy tak není jisté, zda se další ročník závodů v Brně vůbec uskuteční. Problémy činí pořadatelům hlavně takzvaný zalistovací poplatek, který musí zaplatit promotérské společnosti Dorna, která mistrovství světa pořádá. 

Na začátku celého problému byla změna evropské legislativy, která v roce 2005 omezila reklamu na území Evropské unie. Velkou cenu tak připravila o generálního sponzora. Od roku 2009 se navíc zdvojnásobil zmíněný zalistovací poplatek, na který pořadatelům každoročně schází desítky milionů korun. 

Bilance Grand Prix ČR

2011 - ztráta 31 milionů Kč, 238 tisíc diváků

2012 - ztráta 40 milionů Kč, 212 tisíc diváků

Největší motocyklistickou soutěž u nás sice podporují i veřejné instituce – na akci přispívá město Brno, Jihomoravský kraj i ministerstvo školství – ani tyto dotace ale nestačí pokrýt ztrátu. Pořadatelé o ně navíc musejí žádat rok co rok znovu a jejich přidělení je nejisté. Vedení Automotodromu namítá, že Česko je jedinou zemí, kde na mistrovství světa nejdou peníze z veřejných zdrojů. Navíc se právě státu podle organizátorů pořádání takové akce vyplatí.   

Stát na Grand Prix vydělá, pořadatelé nikoliv 

Spolupráce veřejného a soukromého sektoru na pořádání podobných lukrativních akcí je v zahraničí běžná. Například okruh Motorland ve Španělsku hostí pravidelně Velkou cenu Aragonie. Okruh za 1,4 miliardy korun přitom v roce 2009 postavila a zaplatila sama místní vláda, aby do zchudlého kraje přilákala turisty. Z regionálního rozpočtu jdou také peníze na takzvaný zalistovací poplatek, který stojí španělské daňové poplatníky asi 8 milionů eur ročně. Oproti španělskému podniku se zdá být Grand Prix v Brně celkem levnou záležitostí – náš zalistovací poplatek je „jen“ 1,7 milionů eur, kraj a město z něj uhrají pouze menší část. 

I přes velké náklady se investice španělskému regionu, respektive tuzemské samosprávě vyplatí. Návštěvníci Motorlandu přinesou do Aragonie kolem 38 milionů eur ročně. A to závody přilákají jen sto tisíc fanoušků, což není ani poloviční návštěvnost jako v Brně. 

Loňská Grad Prix v Brně skončila třicet milionů v minusu, stomilionové příjmy nepokryly všechny náklady. Každý z tisíců diváků navíc v souvislosti s Velkou cenou utratí asi 4 tisíce korun za vstupné, ubytování, jídlo a zábavu. Za čtyři dny šampionátu tedy do státní kasy jen na DPH přiteče zhruba 100 milionů korun.

Okruh, který se stal tuzemskou legendou

V roce 1930 začali dělníci v lese nad Popůvkami pokládat do písku žulové dlažební kostky. Už na podzim se po okruhu, jemuž jméno propůjčil tehdejší prezident Masaryk, projeli první závodníci. Na tribunách jim tehdy fandilo sto tisíc diváků.

První ročník mistrovství světa se uskutečnil v roce 1965. Od té doby patří mezi tradiční seriály Moto GP. V historii nového brněnského okruhu se Velká cena nejela jen jednou – v roce 1992, kdy se promotér nedohodl s tehdejším vedením Automotodromu.

Přírodní trať, která sloužila v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha. Původně okruh dosahoval téměř třiceti kilometrů, trend v motocyklistice ale vyžadoval kratší a rychlejší tratě. Dnes je Automotodrom Brno s délkou 5,4 kilometrů třetí nejdelší dráhou za malajským Sepangem a britským Silverstonem.

Téma příprav na Grand Prix v UVR (zdroj: ČT24)