Psím podnikatelům se daří, pejskaři své miláčky stále více hýčkají

Brno - Módní oblečení šité na míru nebo pravidelné zkrášlovací procedury a masáže. Tak v roce 2013 vypadá „psí život“ v České republice. Podnikatelům, kteří se zaměřují na psy, se daří. Majitelé totiž za své psy utrácí čím dál víc peněz.

Sedmiletá kokršpanělka Barča si užívá každou návštěvu psího kosmetického salonu a ráda nosí pláštěnku, aby jí její udržovaná srst nezmokla. Cairo a Dante zase chodí do psí školky, aby se nenudili, když jejich páneček musí do práce. Čeští psi už dnes nežijí „psí život“, ba naopak. Majitelé jim chtějí dopřát to nejlepší – a mají k tomu řadu možností. Stále běžnější jsou u nás salony psí krásy, kde kromě úpravy srsti pejsky čeká i masáž nebo aromaterapie, přibývá psích školek a stále oblíbenější jsou i návrhářky, které tvoří výhradně pro psí klientelu.

Fenka Barča pravidelně chodí do salonu Evy Koukalové. „Nejdřív jí pročešu srst, potom ji ve vířivce s vonnými oleji namasíruji a pak ji umyju šamponem. Nakonec jí srst zastřihnu,“ popisuje psí kadeřnice Eva Koukalová. K úpravě psů se dostala díky chovu kníračů. Během mateřské dovolené si udělala pár kurzů a teď už má několik stovek zákazníků.

Psi podle ní u procedur hlavně relaxují. Barvení nebo lakování se ale u paní Koukalové nikdo nedočká. „Mám ráda přirozené psy, nejvíc jim sluší, když se radují venku. Nelíbí se mi nafintěné fifinky,“ přiznává majitelka psího salonu.

Majitelka psího salonu Eva Koukalová o službách pro psy (zdroj: ČT24)

Stejně jako majitelka kokršpanělky Barči navštěvuje většina zákazníků salon pravidelně. „Chodíme sem už šest let, zhruba po šesti až sedmi týdnech. Barunku chci mít pěknou. Lidé si jí pak dokonce na ulici všímají a chtějí si ji pohladit. Péče je tady dokonalá,“ pochvaluje si zákaznice Stanislava Jakubů.

Za koupání a úpravu menšího psa majitelé zaplatí okolo pěti set korun, nadstandardní péče v salonu ale může vyjít až na 1500 korun.

Pes nemá vypadat jako šašek, říká návrhářka oblečků pro psy

„Šít jsem začala před šesti lety. Tehdy oblečky tak běžné nebyly a byl problém nějaký vhodný sehnat. Začala jsem je tedy vyrábět sama,“ říká návrhářka Sandra Poláková, majitelka čínského naháče. První oblečky vyráběla pro něj, teď prodá každý podzim přes pět set mikin a pláštěnek. „O ty je největší zájem. Fleesové mikiny jsou hřejivé a pohodlné, nejsou ale voděodolné. Nejvíc oblečení prodám na podzim, kdy začne být chladno, a taky na Vánoce. Lidé kupují oblečky jako dárek,“ popisuje návrhářka.

  • I výběr oblečku pro psa podléhá módě zdroj: ČT Brno
  • Majitelé psů nejčastěji kupují psům oblečky na podzim, když se ochladí zdroj: ČT Brno

Oblečení šije ve všech velikostech, v poslední době přicházejí i majitelé velkých plemen. Nezáleží přitom, jestli pes má rodokmen nebo ne. „Důležité je, jaký má člověk k pejskovi vztah. A taky jak moc má rád módu,“ tvrdí Poláková.

Extravagantní modely a šatičky pro psy ale nešije, a dokonce je odmítá. „Důležité je pohodlí, pes nemá vypadat jako šašek,“ říká návrhářka. Na letošní zimu připravuje třeba podšité bundičky, které budou černou barvu kombinovat s modrou nebo růžovou. Podstatné pro ni je, aby oblečení bylo funkční a zároveň stylové. Jeho cena se liší podle velikosti a materiálu - třeba mikina pro většího psa vyjde na tisícovku.

Psí školka - alternativa pro ty, kteří nechtějí mazlíčka nechávat doma samotného

Pokud lidé nechtějí nechat psa samotného, když jsou v práci, mohou využít služeb psích školek. Jednu takovou provozuje i paní Miroslava Marcišinová. Pořád má plno. „Psi tady mají program, hrají si, chodíme s nimi na vycházky. Přes den jsou ubytovaní v místnostech s vyhřívanou podlahou – v zimě je tady teplo, v létě příjemně,“ popisuje Marcišinová.

Majitelka psí školy Miroslava Marcišinová o hlídání psů (zdroj: ČT24)

Psi u ní mohou bydlet i několik dní, třeba když majitel odjede na dovolenou. Ubytování pro psa stojí v létě dvě stě korun na den, v zimě si majitelé připlatí dvacet korun kvůli nákladům na vytápění.

Díky vzrůstajícímu zájmu lidí se tak během několika let podařilo třem ženám vybudovat prosperující podnikání. Kromě švadlenky, hoteliérky nebo kadeřnice mohou lidé v Brně dokonce využít už i služeb psí psychoterapeutky.