Železniční trať přes Glucholazy chátrá. O jejím dalším osudu se bude jednat s Poláky

Olomoucký a Moravskoslezský kraj - Chátrající železniční trať přes polské Glucholazy by se mohla dočkat opravy. Po té už léta společně volají Olomoucký a Moravskoslezský kraj, které železnice spojuje a taky České dráhy. O dalším osudu trati přitom bude česká strana jednat s Poláky v polovině září.

Jedině přes trať u polských Glucholaz se lidé dostanou vlakem z Jeseníku do Krnova a zpět. Přesto, že za užívání platí česká strana ročně pět milionů korun, železnice na území Polska chátrá.

Reportáž Evy Knajblové (zdroj: ČT24)

Podle Správy železniční dopravní cesty nevyhovují především pražce. Ve špatném stavu jsou také úchyty, které drží koleje.

Po trati denně projede osm souprav. Kvůli bezpečnosti musí jezdit velmi pomalu. Tak se trať stává pro dopravce nevýhodnou.

Podmínky provozu na trati určuje smlouva z padesátých let. Podle ní sem smí jen české spěšné vlaky. Poláci odtud nemají žádný přípoj do vnitrozemí. Železnici proto nevyužívají a tedy do ní ani neinvestují. Češi pak do trati na cizím státním území investovat nesmí. Ve hře tak v minulosti bylo i případné zrušení.

„Byla by to katastrofa pro Jesenicko, protože to je oddělené od vnitrozemí masivem hor a jinou šanci než se dostat vlakem nemáme,“ uvedl Lubomír Žmolík, předseda Sdružení měst a obcí Jesenicka.

Češi se proto s Poláky chtějí za každou cenu dohodnout.

Jednání proběhne v polovině září. Variant řešení je přitom několik. Od možného pronájmu trati českou stranou, která by pak na opravy sehnala peníze, až po možnost, že do železnice na základě změny stávající smlouvy investují Poláci.

Vydáno pod