Brno – Retrospektivní ohlédnutí za tvorbou jednoho z nejvýraznějších německých expresionistických sochařů Wilhelma Lehmbrucka nabízí nová výstava v brněnském Domě umění. Lehmbruck se sice věnoval především sochařství, jeho tvorba ale zahrnuje i grafiky, kresby a malby. Součástí expozice bude také kopie sochy Torzo kráčející, které coby jediné umělecké dílo zdobilo ve 30. letech vilu Tugendhat.
Díla německého expresionisty Lehmbrucka se poprvé představí v Brně
Lehmbruckův talent byl natolik mimořádný, že syna chudé havířské rodiny přijali na uměleckou akademii v německém Düsseldorfu. V počátcích se ve své tvorbě zaměřuje na sociální tématiku, často také tvoří reliéfní náhrobky. „Pak se přenášíme až do významného mezníku, kdy v roce 1910 odchází do Paříže. Tam vznikají jeho nejvýznamnější expresionistická díla. Mezi nimi socha Klečící, která znázorňuje ženskou postavu v nadživotní velikosti s charakteristickými extrémně prodlouženými končetinami. Je zde patrný oduševnělý výraz, spiritualita. Pro Lehmbrucka je typický,“ vysvětlila kurátorka výstavy Jana Vránová.
Výběr soch, maleb, kreseb, leptů, litografií a fotografií z Lehmbruckova muzea v Duisburgu a z jeho pozůstalosti si zájemci mohou prohlédnout v Domě umění do 10. listopadu 2013.
Z let 1913-1914 pochází také jedno z jeho stěžejních sochařských děl Torzo kráčející, které jako jedno z mála uměleckých děl zdobilo na přání manželů Grety a Fritze Tugendhatových jejich funkcionalistickou vilu v Brně-Černých Polích.
Po druhé světové válce se socha dostala do sbírek Moravské galerie. Ta skulpturu v roce 2006 vrátila dědicům původních majitelů. „Potomci Tugendhatů ji záhy prodali. V dražbě aukční síně Sotheby's se socha prodala za jeden milion liber, v té době to bylo v přepočtu na koruny 44 milionů,“ uvedla správkyně vily Tugendhat Iveta Černá.
Na výstavě v Domě umění se objeví jen kopie původní sochy. Vila Tugendhat zatím na návrat sochy čeká. „Ve vile v této chvíli žádné umělecké dílo není. Chceme přesnou materiálovou kopii originálu, která není z bronzu, ale z jiných originálů. Dostali jsme příslib z Lehmbruckova muzea, že nám vyrobí věrnou kopii. Jednáme také o tom, a zdá se nám to vhodnější, že by nám byla zapůjčena kopie torza, která je přímo v majetku rodiny,“ upřesnila Černá.
- Nová publikace Torso mapuje příběh plastiky z vily Tugendhat zdroj: ČT Brno
- Publikace Torso zdroj: ČT Brno
Pohnutému osudu sochy se věnuje i aktuální publikace trojice autorek Ivety Černé, Dagmar Černouškové a Jany Vránové Torso, která poprvé spatří světlo světa na dnešní vernisáži Lehmbruckova díla. „Publikace popisuje nejen příběh tohoto sochařského díla, ale zabývá se i architektonickým kontextem mezi objekty, v nichž se torzo vyskytovalo. Vysvětlujeme zde také vztah mezi Lehmbruckem a autorem vily Miesem van der Rohe. Lehmbruckův syn u něj studoval a byl to on, kdo později navrhl muzeum věnované svému otci,“ dodala Černá.
Wilhelm Lehmbruck (4. 1. 1881 v Meiderichu u Duisburgu – 25. 3. 1919 v Berlíně) absolvoval v roce 1905 Akademii v Düsseldorfu a od roku 1910 žil a tvořil v Paříži, kde se seznamuje s díly Archipenka, Brancusiho, Deraina, Maillola, Modiglianiho, Picassa.
Zde vznikly jeho expresivní, abstrahované plastiky s extrémně prodlouženými končetinami a melancholickým výrazem. Ústředním námětem Lehmbruckovy tvorby je člověk, jeho oduševnělost, melancholický výraz, spiritualita a touha po vnitřní harmonii. V roce 1914 odchází Lehmbruck do Berlína a později do Curychu. Naplněn depresemi a citovou disharmonií volí v březnu 1919 v Berlíně dobrovolnou smrt.
(zdroj: Dům umění města Brna)