Některé přechody jsou nebezpečné, jinde zcela chybí

Brno, jižní Morava – V Brně jsou desítky nebezpečných a nepřehledných přechodů. Na některých místech přechod chybí úplně – třeba v ulici Lesnická v městské části Brno-sever, kde se místní rozhodli vzít věc do vlastních rukou a sepisují petici.

Petra Benešová chodila kolem neexistujícího přechodu v Lesnické ulici už dlouho. Teprve letos na podzim, když začala přes frekventovanou ulici vodit dceru do základní školy, si uvědomila, jak strašně přechod v místě chybí. „Každé ráno je problém přejít. Z obou stran jedou auta i tramvaje. Natož když půjde třeba malé dítě samo do školy,“ stěžovala si maminka. Rozhodla se proto spolu s dalšími matkami zorganizovat petici, kterou chce poslat na radnici Brna-sever. 

Petra Benešová bojuje za zřízení přechodu v Lesnické ulici (zdroj: ČT24)

Místní už o zřízení přechodu několikrát usilovali, ale marně. Problém netrápí jen maminky s dětmi, ale i studenty blízké Mendelovy univerzity nebo starší lidi. „Už dříve se psaly nějaké žádosti a petice, ale zatím se nic nedělo. Tak doufejme, že se tu nic vážného nestane,“ dodala Benešová. 

Jak vzniká přechod?

Kdo by chtěl požádat o nový přechod, musí podat žádost na městskou část, kde se k návrhu vyjádří samospráva -> odbor dopravy magistrátu -> útvar dopravního inženýrství Brněnských komunikací (posuzují přechod z hlediska technických podmínek)-> příprava projektové dokumentace -> projednání s policií -> stavební povolení

  • V Lesnické musí lidé přecházet ulici bez přechodu zdroj: ČT Brno
  • Petice má podpořit vznik přechodu zdroj: ČT Brno

Změnu si vynutila až tragédie 

Právě tragická událost často úřady popožene k tomu, aby se problémem zabývaly. Jako v případě přechodu přes ulici Fryčajova v brněnských Obřanech, kde v roce 2010 srazila avia dva předškoláky. I když magistrátní úředníci přísahali, že přechod je v pořádku, expert z Centra dopravního výzkumu ho označil za jeden z nejnebezpečnějších v Brně. Na přechodu se přitom už dříve stávaly nehody a dokonce umírali lidé. 

Na území města Brna je pět tisíc přechodů.

Až po tragédii, kdy byly vážně zraněny dvě malé děti, přibyly na přechodu nové bezpečnostní prvky – vodorovné značení, reflexní značka i středový ostrůvek. 

  • Havarovaná avie na Fryčajově ulici autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Policie vyšetřuje dopravní nehodu autor: ČT24, zdroj: ČT24

Nevyhovujících přechodů je celá řada 

O případné rekonstrukci nebo zřízení přechodu rozhoduje odbor dopravy brněnského magistrátu, připomínky může mít i policie. Nebezpečné přechody jsou často nepřehledné – kvůli křižovatkám, zatáčkám nebo zaparkovaným autům, která brání ve výhledu. Na víceproudých silnicích bezpečnost zvyšují ostrůvky, důležité je i dobré osvětlení přechodu. 

Dopravní nehody chodců na jižní Moravě, období leden-září

                      nehody chodců            z toho na přechodu

rok 2012             230                                       70

rok 2013             227                                       71

Zdroj: Policie ČR

Na lepší zabezpečení čekají třeba i v Ivančicích. Přechod za nepřehlednou zatáčkou vede přímo k základní škole. Aby se předešlo tragédii, každé ráno tam dopravu řídí strážník. „Přechod leží na frekventované trase Brno – Moravský Krumlov, Dukovany – Moravské Budějovice, nachází se v křižovatce za pravoúhlou zatáčkou. Myslím si, že bez městské, nebo státní policie není možné tu zajistit bezpečnost, bezohlednost řidičů je velká a přednost často nedají,“ uvedl místostarosta Ivančic Radoslav Skála (KSČM). 

Situace by se ale měla brzy změnit k lepšímu – silnici čeká rekonstrukce a přechod byl vybrán v soutěži nadace ČEZ. Za nadační peníze na něm přibydou bezpečnostní prvky a osvětlení. 

  • Přechod je za nepřehlednou zatáčkou zdroj: ČT Brno
  • Strážník u přechodu v Ivančicích hlídkuje každé ráno zdroj: ČT Brno

Na bezpečnost sází i Zlín 

Bezpečnější přecházení mají také chodci ve Zlíně. Tamní radnice loni nově nasvětlila 13 přechodů, další desítky jsou v plánu letos. Ve Zlíně je celkem 240 přechodů, ročně se na nich podle statistik odehraje kolem padesáti nehod. Před dvěma lety dokonce právě kvůli bezpečnosti zmizel z centra Zlína přechod v ulici Dlouhá. Za sedm let se tam stalo 53 dopravních nehod. Příčina se opakovala – jedno auto zastavilo a druhé jedoucí v sousedním pruhu ani nepřibrzdilo a chodce smetlo.

Jak to vidí policie?

  • bezpečnost a plynulost - policie posuzuje každý přechod ve vztahu k bezpečnosti a plynulosti provozu
  • opodstatněnost – v místě musí chodit dost lidí, aby se přechod vyplatil. Standardní počty jsou 50 chodců za hodinu, když je malý provoz a 20, když je velký provoz
  • ideální přechod - měl by být tam, kde to řidič může očekávat, navazovat na pěší trasy a mít dobrou rozhlednost
  • délka přechodu – u delších přechodů je ideální středový ostrůvek
  • vyznačení přechodu – mělo by být vodorovné (čáry na silnici) i svislé (dopravní značky)
  • osvětlení – výrazným pozitivem je nasvětlení jak přechodu samotného, tak i přilehlých chodníků, aby řidič viděl nejen chodce na přechodu ale i toho, kdo se přejít chystá
  • počet přechodů – policie posuzuje bezpečnost komplexně, aby přechod výrazně neovlivnil plynulost provozu, deklaruje se vzdálenost přechodů ne menší než 200 metrů
  • prostředí přechodu – vadí např. neudržovaná zeleň nebo nevhodně umístěna reklama - rozptylují řidiče nebo zabraňují ve výhledu
  • základním pravidlem je podle policie vzájemná ohleduplnost jak řidičů, tak chodců
  • Přecházení po osvětleném přechodu je bezpečnější zdroj: ČT Brno
  • Odstraňování přechodu ve Zlíně zdroj: ČT24
Téma bezpečných přechodů v UvR (zdroj: ČT24)