Úředníci se stěhují pod jednu střechu. Greplův dům otvírá

Vyškov - Po několika měsících oprav se v centru Vyškova otevírá památkově chráněný Greplův dům. Budova, která v minulosti sloužila coby správní budova biskupského panství, bude nyní sídlem většiny vyškovských úředníků. Ti se sestěhují do začátku října. Lidé už tak nebudou muset přebíhat mezi odbory sídlícími na zámku a v bývalém okresním úřadě.

„Přinese to zvýšený komfort obyvatelům Vyškova,“ okomentoval sestěhování úředníků starosta Karel Goldemund (ČSSD). Od 20. září se do Greplova domu v centru města postupně přesouvají jednotlivé odbory, které už den po příchodu nabízejí běžné úřední hodiny.

V novém zázemí už působí investiční odbor, odbor místního hospodářství a od včerejška i odbor životního prostředí. Do konce září se na novou adresu přesune ještě živnostenský úřad spolu s odborem sociálních věcí a zdravotnictví. Začátkem října stěhování završí přesun odboru dopravy. Registr řidičů a vozidel ale do Greplova domu přibyde až v lednu příštího roku.

„Registry řidičů a vozidel odboru dopravy se přestěhují až ke konci ledna roku 2014, aby tak ještě v první polovině ledna mohli pracovníci na stávajícím místě v budově zámku vydat všechny doklady řidičům, kteří si o ně do konce letošního roku požádají,“ vysvětlila vyškovská mluvčí Petra Bezdomniková.

Původně renesanční budovu odkoupilo město od soukromého vlastníka před pěti lety. Samotná oprava chátrající památky si vyžádala 109 milionů korun, do rekonstrukce se Vyškov pustil už v červnu loňského roku.

Aby byla fasáda Greplova domu co nejpůvodnější, vycházeli dělníci z prvorepublikových fotografií a dochovaných sejmutých vzorků.

Město si od stěhování slibuje nižší provozní náklady městského úřadu. V budovách, kde odbory sídlily doposud, muselo vedení Vyškova platit nájemné. Staré kanceláře, které se po úřednících uvolní, chce město pronajmout. Ty zámecké například nabídne archeologickému ústavu v Brně.

Podobně jako ve Vyškově sídlí úředníci pod jednou střechou také v Břeclavi nebo Olomouci.

Část odborů sídlila na vyškovském zámku
Zdroj: Petr Vlček/ČTK

Znojmo sestěhování úřadů neplánuje. Nemá kam

Opačným příkladem je Znojmo, kde například organizační odbor sídlí hned ve třech budovách. „Není to ideální stav, ale je nereálné, aby všichni sídlili v jedné budově,“ řekl vedoucí odboru Josef Čep. Sází proto na mailovou komunikaci. „Písemné dokumenty se stále musí převážet mezi budovami. Dvakrát denně pracovník našeho odboru poštu sveze. Velké potíže to nepůsobí a na ty malé jsme zvyklí,“ uzavřel Čep.

Josef Čep o práci na rozděleném odboru znojemského úřadu (zdroj: ČT24)

Díky rozvětvené síti odborů má práci i Ivan Švrček. Dvakrát denně - ráno a po obědě - nosí úředníkům dokumenty a doporučenou poštu. „Úřad je odjakživa rozdělen do několika budov. V minulosti totiž vznikla potřeba zvětšit agendu městských úřadů,“ vysvětlila znojemská mluvčí Zuzana Pastrňáková.

Znojemští jsou ale zvyklí, že jim běhání po úřadech zabere více času. „Vyřídit dva průkazy mi zabralo dvě hodiny. Je to jeden úřad, ale postrkaný po celém Znojmě. Člověk by ušetřil čas, kdyby to bylo v jedné budově,“ povzdechl si Josef Veselý, který dnes vyřizoval občanku i rybářský lístek.

Brno chtělo spojit administrativu hned dvakrát

„V dávné minulosti se uvažovalo o možnostech sjednotit pracoviště pod jednu střechu, ale byly to úvahy velice teoretické,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Vedení města ale kvůli tomu odkoupilo i budovu. Jedním z důvodů nákupu pasáže Jalta byl fakt, že leží v těsné blízkosti Nové radnice. Magistrátní úředníci by se tak spojili na pomyslném administrativním náměstí v centru města.

Z plánů ale sešlo podobně jako ve 30. letech, kdy architekt Bohuslav Fuchs navrhoval nové sídlo radnice v místě, kde dnes leží hotel International.

Téma úřadů v UvR (zdroj: ČT24)