Traťový komisař z Rally Lopeník půjde k soudu

Zlín – Státní zástupce obžaloval dvaadvacetiletého traťového komisaře kvůli smrti čtyř mladých divaček na loňské Rally Lopeník. Podle policie sice k nehodě došlo kvůli chybě řidiče závodního auta, ale bylo na pořadatelích, aby zajistili bezpečnost diváků. Mladý komisař měl dívky včas vykázat do bezpečné zóny. To ale neudělal. Teď mu hrozí až šest let vězení.

Tragická nehoda se stala 10. listopadu 2012. Při první rychlostní zkoušce Rally Lopeník vyletělo závodní auto mimo trať a narazilo do skupiny pěti divaček. Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžké zranění, čtyři dívky v rozmezí od sedmi do dvaceti let střet nepřežily. 

Česká televize už v dubnu informovala o tom, že záznamy z kamer ze závodních vozů potvrdily, že k traťovému komisaři se pár minut před tragédií připojilo několik osob. Podle předpisů je měl vykázat, ze záznamu vyplývá, že to neudělal. Paradoxem je také skutečnost, že tři ze čtyř obětí se měly stát traťovými komisařkami a několik hodin před rally samy prošly řádným školením. Organizátoři je ale nakonec nevybrali. 

Komisař měl neštěstí zabránit

Devět měsíců policisté zajišťovali a analyzovali stopy z místa tragédie. V srpnu pak padlo první obvinění – podle policie chyboval mladý traťový komisař, který pětici fanynek z nebezpečného místa nevyhnal. Žalobce se teď rozhodl celou věc postoupit soudu. 

„Podle trestního zákoníku šlo tedy zřejmě o nedbalost mladého traťového komisaře. I když do jisté míry udělaly chybu i divačky, že porušily předpisy a šly blíže k trati. Pokud by je však komisař včas vykázal do bezpečné zóny, tak jak mu to nakazují národní sportovní řády, k fatální nehodě dojít nemuselo,“ vysvětlila už dříve mluvčí policie Zlínského kraje Jana Macalíková. Dvaadvacetiletému muži hrozí jeden rok až šest let vězení. 

Policie naopak z nehody neviní jezdce Michaela Bartončíka ani navigátora Josefa Bartončíka. „Nehoda sice vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, ale v tomto případě není možné vyvozovat odpovědnost posádky vozidla, protože šlo o řádně schválený závod na uzavřené trati s tím, že o bezpečnost v okolí se postará pořadatel. Ten také musí zajistit, že v nebezpečné blízkosti nebudou žádní diváci,“ vysvětlila Macalíková. 

Nehoda těžce zasáhla české rally 

Těsně po události se nejelo několik soutěží rally. Český Svaz rallye také posílil bezpečnostních opatření. Pořadatelé například jednotně značí okolí tratí, obyvatelé obcí jsou upozorňováni na konání závodů a byl také snížen výkon některých typů závodních aut. 

V minulém roce při rally v ČR zemřelo celkem pět diváků a dva navigátoři. Letos v červnu zemřela při amatérské rallyové soutěži u Adolfova na Teplicku čtyřiačtyřicetiletá řidička. Na začátku října pak při havárii závodního vozu na Rally Příbram, která je součástí českého šampionátu v automobilových soutěžích, zahynul dvaadvacetiletý spolujezdec.