Ostrava vytahuje ze zapomnění operu Mirandolina

Ostrava - Opera Národního divadla moravskoslezského uvede další zapomenuté operní dílo - Mirandolinu hudebního velikána Bohuslava Martinů. Pokračuje tím v dramaturgické řadě nazvané Operní hity 20. století.

„Ostravské nastudování opery Mirandolina je teprve čtvrtým v Česku,“ uvedl dramaturg ostravské opery Daniel Jäger. Na ostravské scéně se Mirandolina objeví poprvé, a to v italském originále s českými titulky. Ač se Bohuslav Martinů narodil v Poličce na Vysočině, Itálii miloval od mládí. Poprvé se tam podíval při zájezdu s Českou filharmonií, kdy navštívil také Florencii. Tam se také odehrává komedie Carla Goldoniho Hostinská, která Martinů inspirovala. „Pro tuto předlohu své nové opery se Martinů rozhodl po delší rozvaze v červenci 1953,“ říká mluvčí divadla Marcela Levíčková. Libreto si napsal sám podle italského originálu, partituru dokončil v roce 1954. „Píši to na italský text a to jde lepší. Je to zpěvný jazyk a pěkně se s ním pracuje,“ napsal skladatel v roce 1954 v dopise domů.

Opera Mirandolina, což je také jméno hostinské, která je hlavní ženskou postavou opery, měla premiéru v Praze v květnu 1959.

Děj není nějak překvapivý. Mladou hostinskou obletují tři nápadníci. Zajímavé je dílo hudebně. Třeba už kombinací mluvených dialogů a zpívaného a instrumentálního projevu. Inscenátoři v čele s režisérem Jiřím Nekvasilem shrnují, že Mirandolina je komorně laděná opera odpovídající někdejšímu intermezzu. To mělo odlehčovat závažnost a okázalost italské opery. Paletě orchestru proto dominují jasné a svěží barvy.

Ředitel Národního divadla moravskoslezského, který je režisérem opery, obsadil do role hostinské Agniszku Bochenek-Osieckou, která se bude střídat s Kateřinou Kněžíkovou a Barborou Pernou. Dále budou zpívat Aleš Briscein, Luciano Mastro, Martin Šrejma, Martin Grubaľ, Eva Dřízgová a další pěvci.

Ostravská premiéra Mirandoliny bude 5. prosince v Divadle Antonína Dvořáka. 7. ledna ji ostravský soubor předvede také na scéně Stavovského divadla v Praze.