Tramvaje vyjely na Nové Sady, mají náskok půl roku

Olomouc – Po nové tramvajové trati na olomoucké sídliště Nové Sady se rozjely tramvaje. Po slavnostním zahájení provozu naplánoval dopravní podnik zahájení běžného provozu spojem ze zastávky Náměstí Hrdinů ve 14:18. Stavba je ale teprve v polovině, tramvaje zatím končí na okraji sídliště v Rooseveltově ulici, zatímco město začalo připravovat druhou etapu dále do nitra Nových Sadů.

První část trati z centra města na lidnaté sídliště dosud obsluhované pouze autobusy začala v dubnu a skončila s velkým náskokem. Původně se na dvoukolejku dlouhou 1,4 kilometru měly vydat tramvaje s cestujícími až na jaře.

Trať na Nové Sady odbočuje od dosavadních kolejí u tržnice a má tři zastávky – Šantovku, V Kotlině a konečnou Trnkovu. Na prozatimním konci trati není smyčka, dopravní podnik proto pro novou trať pořídil neobvyklé obousměrné tramvajové soupravy. Nejde ale o dlouhá článková vozidla jako jezdí v Praze nebo Brně, nýbrž o upravené krátké vozy VarioLF, které mají dveře po obou stranách. Aby byly soupravy opravdu obousměrné, jezdí vozy na Nové Sady spřažené zadní stranou. „Jezdit bude deset tramvají a čtyři budou jako technická rezerva pro případ poruchy či nehody,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Olomouce Vladimír Menšík. Poslední dvě ze čtrnácti nových tramvají dostane dopravní podnik příští týden, zaplatil za ně 370 milionů korun.

Trnkova je nová konečná linky 3 (z Fibichovy, o víkendech z Náměstí Hrdinů), od poloviny prosince přibude ještě číslo 5. Na Nové Sady dojedou cestující zhruba jednou za půl hodiny, dopravní podnik předpokládá, že ročně sem sveze na milion cestujících.

Z prozatímní konečné se zatím trať dále nerozrůstá, ačkoli by jí mělo přibýt nejméně dalšího 1,3 kilometru. „Projektová příprava na druhou etapu je už v pokročilé fázi zpracování,“ uvedl primátor Martin Novotný (ODS). O stavbě a financování však podle něj rozhodne až nové vedení města po volbách na podzim příštího roku. Pokud se příprava a schvalování nezadrhne, mohly by do tří let začít jezdit tramvaje až do Družební ulice. Výhledově ještě město uvažuje o třetí etapě, která by trať prodloužila ja Jižní ulici.

První část trati na Nové Sady vystřídala na pozici nejnovější olomoucké tramvajové dráhy tu v třídě Kosmonautů. Spojnice hlavního nádraží a tržnice je v provozu od roku 1997. Celkem je ve městě 30 kilometrů tramvajových tratí. První olomoucká tramvajová trať vznikla v roce 1899 a vedla od nádraží na Horní náměstí.

Vydáno pod