
Hon na černé pasažéry ztratil na přitažlivosti
Hon na černé pasažéry ztratil na přitažlivosti. Inkasní společnosti se už o „hříšníky“ tolik nezajímají. „Řada společností ukončila odkup pohledávek a ta, se kterou jsme měli smlouvu, nám ji vypověděla,“ říká mluvčí pražského dopravního podniku.
Dopravní podnik v Brně začal vymáhat pokuty sám s pomocí advokátní kanceláře. Příjmy ale loni propadly na pětatřicet milionů, část dluhů je navíc nedobytná. Zhruba třicet procent pohledávek se nedaří vymoct už vůbec. Soud nepřizná žádné náklady, což vede k tomu, že věřitelé nedostanou zaplacený svůj úkon, který směrem k dlužníkovi vynaložili.
A právě odměny advokátů, soudní a exekuční poplatky v minulosti otáčely výši pokuty za jízdu načerno do červených čísel. Osmisetkorunová pokuta se tak mohla rázem navýšit na devatenáct tisíc. Většinový podíl šel firmám, které dluhy vymáhaly.
Byznys, který jen v Praze mohl vynést podle společnosti Člověk v tísni sedm miliard, změnil až loni v lednu Ústavní soud. Dopravní podniky v Brně, Jihlavě, Ostravě i Olomouci tedy začaly zvyšovat samotné pokuty. Zdražení chystá od ledna také pražská MHD. V současné době hledá firmy, které budou pokuty vymáhat. Jaký bude o zakázku zájem, se ukáže koncem února.