Trojice klavírních mistrů zahrála méně známá koncertní díla klasiků

Zlín - Klavírní trojkoncert se nehraje každý den. Sladit tóny tří křídel není jednoduchý úkol ani pro profesionálního ladiče. Přesto se zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů rozhodla pozvat současně hned tři významné klavíristy, aby společně zahráli málo známá díla Bacha a Mozarta. Ve zlínském kongresovém centru se tak společně sešli Igor Ardašev, Karel Košárek a Michal Mašek.

„Bach je vážnější, Mozartův klavírní koncert F Dur je zase dílo mladého dvacetiletého Mozarta, takže je plné energie. Tyto koncerty psali pro své studenty, eventuálně mecenáše,“ vysvětlil klavírista a hudební pedagog Karel Košárek, který pravidelně spolupracuje například s Magdalenou Koženou.

„S kolegy se potkáváme jen výjimečně. Teď jsme všichni tři na jednom pódiu a ani jeden z nás jsme ještě na tři klavíry tyto koncerty nehráli. I pro mě je to velká premiéra. V dnešních sálech totiž prakticky neexistují tři rovnocenné koncertní klavíry. Sladit ty tři nástroje je veliký kumšt,“ upozornil Košárek.

No comment: Klavírní trojkoncert se zlínskou filharmonií (zdroj: ČT24)

„Už dát dohromady dva klavíry je obrovský problém, protože je slyšet sebemenší nepřesnost. Když máte dvacet houslí, tak když každý zahraje trošičku jinak, vždycky je to spolu. A teď si vezměte, že máte tři klavíristy, každý hraje dvěma rukama a musí to být spolu, což je prakticky skoro nemožné,“ okomentoval náročnost koncertu další z klavírních virtuosů Michal Mašek.

Společně trojice trénovala od začátku týdne, aby se do čtvrtečního večera dokázala sladit. Svou roli hrály i setiny sekund. „Oni jsou jako jeden celek - těleso. V Indii máme bohyně a bohy s více rukama. Tady mám sólisty s šesti rukama. To je úplně stejné,“ popsal dojem ze hry indický dirigent Debashish Chaudhuri.

Trojkoncert dirigoval Debashish Chaudhuri

Dirigent Debashish Chaudhuri se narodil v indické Kalkatě. V roce 2004 získal první cenu na dirigentské soutěži ve švýcarském Lausanne a v roce 2005 se jako první Ind v historii probojoval mezi finalisty na nejprestižnější dirigentské soutěži v Besançonu ve Francii. V současnosti žije v České republice a spolupracuje s českými i zahraničními orchestry.

Zdroj: Filharmonie Bohuslava Martinů

Sehnat tři kvalitní klavírní nástroje byl velký úkol pro Filharmonii Bohuslava Martinů, jež normálně vystačí s jedním křídlem. „Vlastníme jenom jeden nástroj, tak jsme začali jednat. Oslovili jsme největší firmu v České republice, která se zabývá výrobou klavírů, zda by nám zapůjčila nástroje,“ vykleslila úskalí organizace dramaturgyně Jindřiška Keferová, jež nakonec získala zápůjčku od výrobce klavírů Petrof.

Díky adventnímu času byl včerejší koncert v Kongresovém centru Zlín vyprodaný. Přestože původně chtěla Filharmonie Bohuslava Martinů doprovázet jen jednoho význačného klavíristu, nakonec do Zlína zavítali hned tři. „Vznikla myšlenka pozvat některého z významných klavíristů, ale nemohli jsme se rozhodnout kterého, až nakonec padl nápad pozvat tři,“ připustila Keferová, že trojkoncert vznikl prakticky náhodou.

Co zaznělo na včerejším koncertě?

J. S. Bach: Koncert pro tři klavíry C dur, BWV 1064
W. A. Mozart: Koncert pro tři klavíry F dur, KV 242
F. Schubert: Symfonie č. 9 C dur, D 944 Velká