Školy bojují za přísnější dopravní omezení. Bojí se o děti

Brno - Dopravní nehoda v blízkosti Základní školy Sirotkova přiměla rodiče a vedení školy oslovit policii, aby omezila průjezdnost tamních ulic v městské části Žabovřesky. V okolí školy by se měla snížit povolená rychlost na 30 km/h a vznikla by i parkovací zóna na dvouminutové stání, aby rodiče mohli bezpečně vysadit své děti před školou.

„Každé ráno kolem osmé hodiny dochází v této lokalitě k dopravnímu kolapsu, protože rodiče vezoucí děti do školy nemají kde zastavit a děti bezpečně vyložit. Nejnebezpečnější je couvání a otáčení vozidel v blízkosti školy,“ stojí v petici, kterou škola plánuje předložit dopravním odborníkům.

Podle ní je nedávná nehoda, při níž bylo na křižovatce Minské a Královy sraženo dítě, poslední kapkou v boji za bezpečnější dopravní situaci. ZŠ Sirotkova ale nechce jen snížení rychlosti nebo vznik parkovací zóny. U školy se má objevit i blikající cedule „Pozor děti“ a tři z okolních ulic se mají stát jednosměrkami. Nově by se pouze jedním směrem projíždělo ulicemi Králova, Sirotkova a Šeránkova. Poslední jmenovaná sice už částečně jednosměrná je, škola ale prosazuje prodloužit platnost omezení.

Podobná omezení nedávno zavedl Čebín, kde se z původně obousměrné ulice stala pouze jednosměrka. V blízkosti školy se nově objevily pro lepší přecházení i příčné prahy a průjezd zónou se omezil maximální rychlostí 30 kilometrů v hodině. Obec vybudovala i lepší chodníky. „Když jsme tady chodili, tak jsme viděli, že tu jezdí auta a mezi nimi přechází děti. Chtěli jsme proto bezpečnost zvýšit,“ poznamenal starosta Čebína Tomáš Kříž (nez.). Obec za úpravy zaplatila více než milion korun.

Video Dopravní situaci popisuje starosta Čebína Tomáš Kříž
video

Dopravní situaci popisuje starosta Čebína Tomáš Kříž

V Brně policisté pravidelně hlídají dvanáct vytipovaných rizikových přechodů v blízkosti škol. Dnes například dohlíželi na dopravu na náměstí Míru, kde dopravní situaci každodenně komplikuje neoznačená přednost v jízdě a silnice je proto nepřehledná. Na křižovatce je zároveň konečná tramvají. Mezi 7:30 a 8:00 proto u přechodu stojí policisté, aby řidiči nechali děti bezpečně přejít.

„Strážníci vybírají rizikové přechody na základě dlouhodobého sledování hustoty provozu. I vedení školy na náměstí Míru nás požádalo, jestli by bylo možné rozmístit hlídky na dva přechody,“ poznamenal mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Dalších deset přechodů hlídají policisté například v Jihlavě. V Kuřimi podobným způsobem hlídkuje speciálně vyškolený dobrovolník.

Strážník u přechodu v Ivančicích hlídkuje každé ráno
Zdroj: ČT Brno

Každý třetí chodec je sražen na přechodu

Letos se v Jihomoravském kraji stalo už více než 300 dopravních nehod s chodci. Z toho asi jedna třetina na přechodech. Situaci v zimě zhoršuje také špatná viditelnost a šero v ranních hodinách. Přestože policie doporučuje reflexní prvky a nevstupovat na přechod bezmyšlenkovitě, každoročně se objevují další nehody na přechodech pro chodce.

Náraz v malé rychlosti končí většinou zlomeninami, pokud jede auto rychleji, může chodci způsobit i nebezpečná vnitřní poranění. Odhození chodce po nárazu je vůbec nejnebezpečnější, protože často končí zraněním hlavy, jež může být i smrtelné.


/*json*/{"map":{"lat":49.209495253572,"lng":16.582617759705,"zoom":16,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.210371382869,"lng":16.582252979279,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/