Školám chybí peníze pro nadané děti

Frýdek-Místek – Akademici, učitelé i psychologové se shodují, že je nutné zlepšit vzdělávání nadaných dětí. Školáci s nadprůměrnou inteligencí potřebují podle odborníků individuální přístup. Stát ale na podporu speciálního vzdělávání těchto žáků na základních školách nedává peníze, speciálních tříd je proto v republice velmi málo.

Třída žáků třetí třídy frýdecko-místecké základní školy se na první pohled od jiných tříd neliší. Ale žáci, kteří ji tvoří, mají průměrné IQ 130. Na rozdíl od svých vrstevníků jsou trochu popředu, například Pavel se naučil číst už ve čtyřech letech. „Byl rychlejší, rychleji začal chodit, rychleji mluvil a mluvil krásně. V roce a půl odříkával básničky,“ vzpomíná Pavlova maminka.

Aby výuka nadané děti bavila, musí jim být ušitá na míru. Třeba v hodinách českého jazyka se třeťáci učí i historii knihtisku. „Nechceme jít formou akcelerace, že bychom ty děti hnali dopředu. Snažíme se o rozšíření, prohloubení učiva ročníku a více klademe důraz na rozvoj logického myšlení,“ uvádí ředitelka školy Marie Rojková.

Osmá základní škola ve Frýdku-Místku otevřela speciální třídy pro talentované děti zatím jako jediná v Moravskoslezském kraji. Ve třech ročnících se tady v letošním školním roce učí 56 žáků. Podle odborníků se do speciální výuky nadaných dětí pouštějí jen nadšenci. Zatímco na vzdělávání žáků s poruchami učení dostávají základní školy od státu řádově desetitisíce ročně, na děti s vyšším intelektem nedostávají ani korunu. Přípravu na hodiny mají přitom učitelé neméně náročnou.

„Neexistuje žádná systematická státní péče ve srovnání třeba se Slovenskem. Tam je síť škol, kde specializované třídy pro nadané děti, jsou,“ uvádí členka Rady Mensy České republiky Hana Kalusová. „Čtyři roky posíláme dvacet milionů na podporu středních škol. V příštím školním roce začneme posílat dva miliony ročně na základní školy,“ informuje mluvčí Ministerstva školství Marek Zeman.

Frýdecko-místecká základní škola tak má zatím podporu jen od města a kraje, který jí platí psychologa. Ten vyhledává v mateřských školách další talenty. „Zaměřuji se na celkovou osobnost dítěte. Zajímá mě, jestli náhodou už nečte, na jaké úrovni je matematicko-logická inteligence, tedy, jestli už počítá,“ vysvětluje psycholog René Gavlas.

S nadprůměrným intelektem se v České republice rodí každé desáté dítě. Mimořádné nadání pak mají podle odborníků asi 2 procenta dětí.