Těžší závod jsem nikdy nejel, řekl v cíli Dakaru Loprais

Valparaíso (Chile) - Letošní ročník Rallye Dakar byl pro Aleše Lopraise nejtěžším závodem, jaký kdy absolvoval. Synovec šestinásobného vítěze slavné soutěže Karla Lopraise skončil v kategorii kamionů šestý a stal se tak nejúspěšnějším českým účastníkem rallye. Přestože se mu nepodařilo bojovat o nejvyšší příčky v konečném hodnocení, považoval svůj výsledek za důstojný, zejména proto, že závod absolvoval s novým kamionem Tatra.

„Queen 69 je relativně nová tatřička. Chtěl jsem toho po ní víc, než byla schopna absolvovat, nicméně když fungovala, tak doslova letěla a nebyl problém místy porážet tovární ruský tým Kamaz anebo polotovární tým Iveco De Rooye,“ uvedl Loprais.

Aleš Loprais: „Moje heslo, že druhý je první, který prohrál, a čtvrté místo je téměř nedojet, nehodlám měnit a zůstává stejné. Chceme víc a věřím, že nás s Královnou a technickými daty, které jsme během letošní rallye získali, čeká dobrá a veliká budoucnost.“

S rychlostí svého speciálu byl spokojený. „Ale dojíždíme na výdrž techniky. Je to přímo úměrné velikosti našeho týmu. Jsme první ryze privátní tým bez tovární podpory, který občas zamíchá kartami vepředu,“ podotkl Loprais, který měl problémy hned na začátku rallye. Nejvážnější potíže jej potkaly v předposlední etapě, kdy mu praskla hadice od kompresoru a ztratil téměř tři hodiny. V pátek tak definitivně vypadl ze hry o konečné třetí místo.

Přesto se Loprais dokázal s rallye rozloučit úspěchem, vyhrál poslední etapu a připsal si druhý dílčí triumf v soutěži. „Nikdy jsem nepředjel tolik účastníků jako v sobotu. Díky páteční etapě jsme měli tu nejhorší možnou pozici do startu. V prachu jsme předjeli více než 50 aut a kamionů,“ podotkl Loprais, jenž si tak připsal celkově sedmou vyhranou etapu na Dakaru v kariéře. „I když jsme už bohužel nemohli ovlivnit celkový výsledek, chtěl jsem alespoň tohle.“

V cíli přiznal, že těžší závod nikdy nejel. „Měli jsme jen čtyři bezproblémové etapy a ve všech jsme dojeli na stupních vítězů. Zbývající etapy pro mě a celou posádku byly místy nepopsatelným utrpením. Nicméně takový je teď Dakar,“ uvedl Loprais.

David Pabiška si při osmém startu na Dakaru připsal nejlepší výsledek v kariéře. Osmatřicetiletý jezdec obsadil v konečném hodnocení 18. místo a poprvé se tak prosadil do elitní dvacítky.

„Je to pro mě neskutečné zadostiučinění za dlouholetou dřinu. Na osmý pokus se mi podařilo udělat velký úspěch a myslím, že mě to nastartovalo k další činnosti,“ řekl Pabiška, který před letošním rokem opustil velký tým a startoval ve dvojici se Slovákem Štefanem Svitkem pod hlavičkou SP Moto týmu.

Loprais v cíli Dakaru doufal, že za rok bude ještě výš (zdroj: ČT24)

V příštím roce by ale Pabiška rád tým rozšířil o dalšího motorkáře. „Chtěl bych přivítat nějakého nového kluka, kterému bych začal předávat zkušenosti. Zatím chci ještě sám zůstat za řidítky, ale maximálně za tři nebo čtyři roky bude potřeba vychovávat mladý,“ přiznal Pabiška, jehož dosavadním maximem bylo 26. místo z roku 2010.

Pabiška před letošním ročníkem slavné rallye vyměnil yamahu za KTM a změna motocyklu se mu vyplatila. „Neměl jsem absolutně žádný, ani minimální problém, ba naopak jsem jí ubližoval jenom já a ta holka si nechala hodně líbit. Jsem nadmíru spokojený,“ řekl. Přesto už jej napadlo, jak stroj vylepšit. „Člověk s chutí dostává nové nápady. Stroj je to ale opravdu skvělý, nikdy jsem takový neměl,“ konstatoval.