Za posledních deset let zmizela z jihu Moravy třetina šachistů

Brno - Absolutní koncentrace, strategie proti soupeři a nakonec šach mat, tak končí šachové klání v rámci jihomoravského Přeboru škol v šachu. Letos se jej zůčastnilo o jedenáct družstev méně, než v předchozím roce. Krajská čísla jsou ještě méně příznivá. Mizející černobílou hru se snaží na výsluní vrátit projekt Šachy do škol. Šachy podle odborníků zlepšují koncentraci, logiku, trpělivost a zvyšují také inteligenční kvocient.

Břeclavský sál Domu školství přivítal letos 128 šachových družstev ze základních i středních škol Jihomoravského kraje. Do soutěže se probojovali zástupci všech okresů. Ti nejlepší se utkají v celorepublikovém klání. Jedním z postupujících je například patnáctiletý Martin Blahynka z brněnského gymnázia. „Šachy mě naučili rodiče. Závodně hraji od druhé třídy. Momentálně jsem mistr republiky do 16 let v praktickém šachu i mistr ČR juniorů v bleskovém šachu,“ pochlubil se Blahynka, který ovládl i břeclavské krajské kolo.

Zatímco někteří trénují hodinu denně a hrají závodně, pro jiné je to pouze koníček. „Šachy docela umím a řekl bych, že tak to stačí,“ uvedl Daniel Karpov, jehož „šachové“ příjmení je pouze náhoda. Šachový svaz se snaží deskovou hru opět zpopularizovat, jen na jihu Moravy totiž za posledních deset let ubyla třetina hráčů šachu.

O své oblíbené deskové hře hovoří Martin Blahynka (zdroj: ČT24)

Šachová výuka

Studie provedená v USA ukázala, že šachy dokáží rozvíjet myšlení dětí účinněji než jiné logické nebo počítačové hry. Italská studie zase ukázala, že žáci, kteří měli jednu hodinu matematiky nahrazenou výukou šachu, měli lepší výsledky v matematických testech než žáci, kteří byli vzděláváni pouze v matematice.

Šachy zvyšují paměťové a matematické schopnosti, včetně schopnostni orientovat se v prostoru. Hra pomáhá odhalit nadané a talentované žáky, posiluje kritické a strategické myšlení i schopnost rozhodovat se. Práce s figurkami podporuje u malých dětí zlepšení motorických schopností.

„Při hře se dítě naučí schopnosti rozhodnout se a nést za své rozhodnutí zodpovědnost, přičemž výhodou je, že důsledky svého rozhodnutí pozná velmi rychle,“ vysvětlili zástupci projektu Šachy do škol.

Šachový svaz ČR se už roky snaží prosadit šachy jako povinnou součást základního vzdělání. Podle odborníků pomáhá strategická hra k rozvoji myšlení a je součástí školní výuky v třiceti zemích, v osnovách ji mají například v Německu, Itálii, Arménii či některých státech Spojených států.

Jihomoravský šachový svaz
Zdroj: ČT24/ČT Brno

V kraji se do projektu Šachy do škol zapojila například základní škola ve Veselí nad Moravou. Od svazu získala patnáct šachovnic, učebnice i magnetickou tabuli. „Projekt Šachy do škol podle nás podporuje logické myšlení u dětí a myslíme si, že to děti využijí nejen ve výuce, ale i v životě,“ prohlásila zástupkyně ředitele Šárka Vávrová. Na jihu Moravy působí 64 profesionálních šachových klubů.

Školy podporující šachy v rámci výuky

Jihomoravský kraj:

ZŠ Hutník, Veselí nad Moravou (povinně)

ZŠ Jana Noháče, Břeclav (povinně)

ZŠ Šumná, Znojemsko (povinně)

Zlínský kraj:

ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí (nepovinně)

ZŠ Za alejí, Uherské Hradiště (nepovinně)

Zdroj: Šachy do škol

Šachy
Zdroj: ČT24

Historie šachu

Název „šachy“ je odvozen od perského slova „šáh“ - panovník. Poprvé se objevila na jihu Evropy v 15. století odvozením z persko-indické deskové hry. V roce 1997 poprvé zvítězil v šachu počítač. Stroj od IBM porazil tehdejšího mistra světa Garriho Kasparovova.

Vydáno pod