Žádné zbytečné čekání u lékaře. Pacienty ohlásí čtečka karet

Brno – Unikátní systém zkouší poliklinika v Dobrovského ulici v Brně. Pacienti díky němu čekají kratší dobu a nemusí se bát, že je někdo předběhne. Novinka navíc usnadňuje práci zdravotníkům – sestry díky systému poznají, zda do ordinace přichází objednaný pacient nebo zda se už vrací z vyšetření. Systému totiž stačí jediné – přečíst kartu pojištěnce – a lékař hned pozná, který pacient je za dveřmi.

Systém evidence pacientů, zkráceně EVIPA, vytvořili brněnští studenti biomedicínského inženýrství podle požadavku praktického lékaře, který chtěl mít přehled o pacientech v čekárně. Systém do čekáren zavádí jasný řád. „U praktických lékařů jsme velmi často svědky situací, kdy příchozí pacienti nevědí, jak postupovat po příchodu do čekárny. Někteří se dotazují ostatních na pořadí, jiní zase automaticky klepou na dveře,“ vysvětlil vynálezce systému Martin Horský. Lidé se jeho používání bát nemusí. Stačí pouze karta pojištěnce, kterou k lékaři běžně nosí.

Martin Horský o systému EVIPA (zdroj: ČT24)

„V týmu čtyř lidí jsme sestavili mechanickou konstrukci a implementovali software. Snažili jsme se, aby byl systém co nejjednodušší. Testujeme ho na několika poliklinikách, zatím máme samé pozitivní ohlasy,“ uvedl Horský, který doufá, že se EVIPA rozšíří i do dalších ordinací.

Systému stačí karta pojištěnce

„Pacient vchází do čekárny, kde vloží kartičku a přístroj jej upozorní, že o něm víme. Nemusí být nervózní, že jej někdo předběhne. Díky systému víme, kolik pacientů je v čekárně a kolik na ně máme času,“ řekl lékař Vladimír Marek.

Systém EVIPA se podobá tomu, který lidé znají z pošt nebo úřadů. V čekárně u lékaře ale pouze vloží do čtečky svoji kartičku zdravotní pojišťovny. Systém pozná, zda jdou na objednávku, nebo zda se vrací z jiného vyšetření. Zařadí je do pořadí, podle kterého pacienty zavolá sestra. Lidé tak nebudou muset zbytečně čekat, ani rušit lékaře klepáním na dveře ordinace.

„Dlouho jsme přemýšleli, jak zkvalitnit čekání pacientů. Právě čekání je to, co je nejvíc trápí. Čekací doby ani nejde odstranit objednáváním. Chtěli jsme také zklidnit nervozitu v čekárně. Rozhodli jsme se pro systém, který nevyžaduje velké investice. Není ani potřeba nových čipů nebo kartiček. Stačí kartičky, které už pacienti mají,“ popsal Marek.

Lékaři mají díky systému mnohem větší přehled o pacientech, kteří čekají na vyšetření. Systém nabízí také lepší spojení s ambulantním softwarem, slibuje rychlejší a přesnější zadávání pacientů. Hlavní výhodou systému je, že umí rozpoznat pacienta, který se ve stejný den vrací z jiného vyšetření. Takovým ušetří zbytečné čekání navíc.

Ovládání přístroje je jednoduché, zvládnou to i starší pacienti

Lékaři si nový systém chválí. „Měli jsme obavy, zda to senioři budou zvládat, proto jsme požadovali co největší jednoduchost. Kartičku lze vložit kteroukoli stranou, přístroj si poradí,“ vysvětlil Marek. V čekárnách proto lékaři rozdávali i dotazník. „Většina lidí je spokojená a zvládá obsluhu bez pomoci, negativní ohlasy jsou ojedinělé,“ dodal Marek.

Se systémem nemají problém ani starší pacienti. „Nedohadujeme se. Každý tam dá kartičku, sestra přijde a je po problému. Je to jednoduché, svede to i občan staršího věku,“ řekla seniorka Jiřina Vašková.

Systém poskytuje i bezpečnou bezdrátovou komunikaci, která není závislá na internetovém připojení. Pacientům se informace zobrazují na obrazovce v textové i grafické podobě. Informace může lékař zadat přímo ze svého počítače. Sestry už navíc od pacientů nemusí vybírat karty pojišťoven – informace se jim ze čtečky zobrazí přímo na monitoru v ordinaci.