Radnice utrácejí stovky tisíc za propagační předměty

Jižní Morava - Jihomoravská města utrácejí za propagační předměty stovky tisíc korun. Například Hodonín, který patří mezi nejzadluženější města v kraji, má v nabídce asi dvě stovky různých propagačních předmětů, mezi nimi i soupravu na stolní tenis či tři druhy propisovacích tužek. Hodonínští hosté mohou z města odjet také se speciální čepicí „Masaryčkou“.

„Jako propagační předmět rozdáváme podkovu svatomartinského bělouše, kterou kůň patrona našeho města, sv. Martina, ztratil právě u nás,“ prozradil vedoucí kanceláře tajemníka Blanska Jiří Kučera. Originálních a netradičních předmětů, které mají dělat městu reklamu, ale není mnoho. Například v Hodoníně věnují svým VIP hostům čepici podobnou té, kterou nosíval jejich nejslavnější rodák Masaryk.

„Máme flashky ve tvaru radniční věže,“ pochlubila se mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková. Propagačním předmětům ale kralují propisovací tužky, diáře, klíčenky nebo informační brožury a mapy. „Dárky dáváme například delegacím z partnerských měst, starostům a dalším návštěvám,“ popsala příjemce darů vyškovská mluvčí Petra Bezdomniková. Většina městských reklamních předmětů souvisí s historií města, nebo podporují jeho sportovní či kulturní organizace.

„Vycházíme z tradic, které dárky se nám osvědčily. V nabídce máme například koštýře na víno nebo malé kroje na víno, jež nám šije chráněná dílna,“ uvedla hodonínská mluvčí Barbora Lahová. Právě hodonínská radnice hraje prim v šířce nabídky i v nákladech, které na nákup předmětů vynakládá. Alespoň v průměru na počet obyvatel. „Nakupujeme na pět let dopředu, abychom měli co nejnižší cenu. Máme určenou nějakou částku, kterou nikdy nepřekročíme,“ argumentovala Lahová.

Průměrné roční výdaje jednotlivých měst

Blansko: 80 až 120 tisíc korun

Brno : milion korun

Břeclav: 235 tisíc korun

Hodonín: 500 tisíc korun

Vyškov: 100 tisíc korun

Zlín: 680 tisíc korun

Znojmo: 300 tisíc korun

Vzhledem ve své velikosti vynakládá na nákup reklamních předmětů nejvíce krajské hlavní město Brno. „Máme i reflexní pásky pro bezpečnost dětí na ulici. Disponujeme také několika kily bonbónů, aby si je malé děti mohly o Vánocích na radnici rozebrat,“ okomentoval nabídku mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára. Za 200 kilogramů bonbónů utratilo Brno více než 37 tisíc korun.

„Zlín dárkové a propagační předměty prodává v Městském informačním a turistickém středisku,“ popsal jeden ze způsobů, jak se k propagačním předmětům dostat, zlínský mluvčí Zdeněk Dvořák. „Oceňují se jimi také školáci základních škol, učitelé či výjimeční sportovci,“ rozšířila záběr obdarovaných břeclavská mluvčí Eliška Windová.

Propagační předměty navazují na lidové tradice
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Jaké propagační předměty města nabízejí?

Blansko: klíčenky, šňůry na krk, USB disky, pastelky nebo nafukovací míče.

Břeclav: knihy o Lednicko-valtickém areálu, cyklolahve s potiskem, karafy či skleničky.

Vyškov: trička, kalendáře, propisky, bloky i ručníky.

Zlín: pravítka, létající talíře, hrnky, nože, čokolády či slivovice.

Znojmo: kšiltovky, trička, polokošile, deštníky, vázanky nebo žetony.