Brno slaví konec oprav kanalizační sítě. Ulice jsou přesto rozkopané

Brno - Brno slaví dokončení největší investice za posledních pět let. Nákladná přestavba kanalizace za dvě miliardy korun podle vedení města skončila, obyvatelé Tuřan přesto stále čekají na nový silniční povrch. Dva roky nepříjemných dopravních komplikací, zablácené ulice a ztížený přístup k domům, takové jsou vzpomínky na rozsáhlou rekonstrukci. Ta má zajistit kvalitnější vodu pro Žebětín, Ivanovice, Bohunice a Tuřany.

Vedení radnice odhalilo dnes po poledni spolu s primátorem Romanem Onderkou (ČSSD) pamětní desku výstavby kanalizace ve čtyřech městských částech. Slavnostního ukončení stavby se zúčastnili také zástupci ministerstva životního prostředí, ministerstva financí a Státního fondu životního prostředí. Ne všichni obyvatelé Brna ale mají důvod k oslavám.

Rekonstrukce kanalizace začala například v Tuřanech už v roce 2012, pokračovat by ale měla až do jara. „Jezdit tu s kočárem je docela hrozné. Zasekává se o kameny. Občas musím dělníkům říct, ať mi pomůžou kočárek přenést,“ posteskla si před časem mladá maminka žijící v této městské části. Ačkoliv výkopové práce jsou už ve všech ulicích hotové, obyvatelé Tuřan čekají na nové chodníky a silnice.

„Už jsme si zvykli. Kanalizace je sice hotová, ale teprve od února se začne dělat komunikace,“ uvedl obyvatel Tuřan. „Zakázka byla rozdělená do třinácti celků, což přinášelo řadu komplikací,“ připustil ředitel stavební společnosti Oldřich Štercl.

Stavební práce v Žebětíně loni o měsíc zdrželo chladné počasí, letošní zima ale dělníkům přála. Podle vedení městské části vznikala původní kanalizace ještě v rámci akce zet a byla poměrně nekvalitní. Splašky navíc často končily v místním potoce, nové potrubí tak uleví životnímu prostředí. Také v Tuřanech fungovala stávající kanalizace už od 50. let.

Desítky kilometrů kanalizace

V letní sezóně pracovalo na rozsáhlém projektu ve čtyřech městských částech současně až 550 dělníků. Celkem rekonstrukce zahrnovala 38 kilometrů kanalizačních sítí. Téměř polovinu nákladů na dvoumiliardový projekt hradí evropské dotace.

Zhoršená dopravní dostupnost, bláto a prach ale nebyly jediné problémy stavby. Tendr původně vyhrála firma, která v podobně velkých projektech dříve působila jen coby subdodavatel. Podle některých kritiků proto neměla dostatek zkušeností s tak rozsáhlou výstavbou. Ministerstvo financí proto Brnu pohrozilo, že slíbených 228 milionů na dostavbu kanalizace nepošle. Stavební společnosti se proto nakonec spojily do Sdružení pro dostavbu kanalizace v Brně.

No comment: Odhalení pamětní desky (zdroj: ČT24)

Jednotlivé etapy

Výstavba a oprava 38 kilometrů kanalizačních sítí byla rozdělená do třinácti etap:

  1. Rekonstrukce kmenové stoky A, Sokolova – Dufkovo nábřeží
  2. Rekonstrukce  kmenové stoky C, Karásek – Loučky
  3. Rekonstrukce kmenové stoky D, Auerswaldova – Kaloudova
  4. Rekonstrukce kmenové stoky  E, Ráječek – Drážní těleso
  5. Dostavba kmenové stoky A – OK1A a RN1A, Přízřenický jez
  6. Dostavba kmenové stoky A – OK2A a RN3A, Sokolova
  7. Dostavba kmenové stoky EI, Makro – Ráječek
  8. Dostavba kmenové stoky EI, Ráječek – Hájecká
  9. Dostavba kmenové stoky E – OK6E a RN6E, Hamry
  10. Bohunice – rekonstrukce kanalizace
  11. Tuřany – dostavba kanalizace
  12. Žebětín – dostavba kanalizace 
  13. Ivanovice – dostavba kanalizace

„Obrovské množství splašků, které by jinak končilo ve vodních tocích, bude odvedeno do čistírny odpadních vod,“ vysvětlil význam stavby pro životní prostředí náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). Kromě rozsáhlých oprav ve čtveřici městských částí Brno postupně opravuje i vodovody. „Město ročně investuje více než 300 milionů korun do oprav kanalizací a vodovodů,“ dodal Kotzian.

V Bohunicích se ale během oprav setkali místní i s falešnými dělníky. Ti během rekonstrukce oslovovali obyvatele rozkopaných ulic a vydávali se přitom za pracovníky známé stavební firmy. Místním nabízeli různé doplňující stavební úpravy. Za své služby se přitom domáhali pěněžní zálohy. Vedení městské části před podvodníky varovalo.

Vydáno pod