Češi milují padělky. Chtějí ukázat, že na to mají

Praha – Polovina Pražanů by na sebe nikdy nevzala padělané oblečení. To na Ostravsku jsou zákazníci tolerantnější. Falzifikáty tam vadí jen 35 procentům populace. Tvrdí to alespoň nejnovější studie GfK, kterou má Česká televize k dispozici. Jenže lidé se jinak chovají v průzkumech, a jinak při nakupování v obchodech. Poptávka po oblečení, které vypadá jako značkové, ale stojí pár stokorun, je v Česku obrovská. Bohužel ani ti, kteří si kupují například značkovou zimní obuv, nemají jistotu, že vydrží zasněžené chodníky. Obchodníci totiž mají nový trik: „módní obuv“.

Už neplatí, že padělané zboží vždy komolí název značky. Originál většinou pozná jen odborník. Lehce se odhalí na tržnici, horší je to ale v second handech. Nefalšuje se jen oblečení, na řadu přichází i obuv, kabelky, doplňky nebo parfémy. Jen loni celní správa zabavila padělané zboží v hodnotě čtyř miliard korun.

Motivace ušetřit peníze a přitom vypadat tak, že jich člověk má na rozdávání, často převálcuje přesvědčení, že padělky do šatníku nepatří. „Kdyby to bylo až moc viditelné, tak bych si to asi nekoupil, to by mohlo vyvolat trapnou situaci, ale kdyby to nebylo rozpoznatelné od originálu, tak bych v tom problém opravdu neviděl,“ řekl Michal Smetana z Ostravy.

Tomáš Wroblowský, ekonom:

„Lidé, kteří mají velmi nízké příjmy, budou preferovat co nejlevnější zboží na úkor kvality a na úkor morálních a právních aspektů. Cena padělaného zboží může být i několikanásobně nižší, přitom na první pohled nemusí být znát žádný rozdíl.“

Padělané zboží nemusí komolit název značky (zdroj: ČT24)

Nejčastěji padělané značky:

  • Sportovní oblečení: Adidas, Nike, Puma
  • Luxusní oblečení: Armani, Gucci, Prada

Zboží těchto značek odhalili celníci tento týden v další ilegální výrobně textilu v obci Libeř nedaleko Prahy. Padělky ale inspektoři nachází jak v tržnicích, tak i v kamenných obchodech. 

Při nákupu zimních bot dejte pozor na „módní obuv“

Jenže ani zboží originálních značek není bezproblémové. Obchodníci totiž přišli na nový způsob, jak zabránit tomu, aby zákazník reklamoval třeba zimní obuv.

Že je nesmysl do sněhu a na náledí nosit semišové lodičky, většinou zákazníci vědí i bez návodu. Větší překvapení je to ale třeba u zimních bot. Některé z nich mají v záručním listu napsáno, že by se měly nosit spíš jen v dopravních prostředcích nebo v místnostech. Nové zaklínadlo zní: módní obuv. Jenže třeba značkové kozačky si zákaznice většinou nekupují na nošení doma nebo v kanceláři. Jakmile se s nimi ale projdou venku, riskují, že obchodník jim případnou reklamaci vůbec neuzná.

Ani značkové zboží není bezproblémové (zdroj: ČT24)

Tomáš Liškutín, advokát ze Spotřebitel.net:

„Takový nákup bych doporučil pouze u obuvi, kterou si doma obuji, nasednu do auta, odjedu do divadla, v divadle se s ní projdu a potom zase zpátky domů.“

Zákazník má proto dvě možnosti. Pokud chce boty normálně nosit, musí počítat s tím, že je opustí podpatky nebo se na nich podepíše posypová sůl, a to třeba už za pár dní nošení. Že se s nimi zákazník prošel venku, obchodník pozná hned. Zbývá je buď vyhodit, nebo nechat spravit na vlastní náklady.