Dálnici D1 hlídá kromě passatů i policejní superb

Domašov – Po pěti letech doplnily policejní passaty na českých dálnicích nové superby. Ty mají sice o vteřinu pomalejší zrychlení, v tendru ale zvítězily díky nízké ceně. Prvních sedm superbů stálo policii pět milionů korun. Rychlé civilní vozy, které jsou schopné dohnat i nejrychlejší auta, si policisté pochvalují. První superb už testuje i dálniční policie u Domašova.

„Je to krásné auto, člověk musí dávat pozor, kolik jede kilometrů v hodině. Zamyslel jsem se a hned tam bylo 160,“ uvedl řidič, kterého dnes za rychlou jízdu pokutovali policisté, když projel okolo jejich skryté hlídky v novém superbu. Oddělení dálniční policie v Domašově získalo nový nástroj pro boj s dálničními piráty. Nový vůz doplní šestici starších passatů, které na jižní Moravě slouží už pět let. Za tu dobu najezdily v průměru 400 tisíc kilometrů.

Passat vs. Superb

Obě auta jsou po technické stránce schopná podobných výkonů: passat zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 5,5 sekundy a jeho maximální rychlost je 250 km/h. Superb má zrychlení na sto za 6,4 sekundy, stejně jako passat může jet také až 250 kilometrů. Obě auta mají automatickou převodovku.

Nové superby jsou levnější a v provozu se lépe schovají, protože podobných aut jezdí na tuzemských silnicích více. Upravené policejní passaty byly nápadnější. Policejní superby mají šestiválcové motory o objemu 3,6 litru.

„Jezdí se s ním výborně, je to nové auto. Navíc je méně nápadné, takže nás rozpozná i méně řidičů,“ prozradil policejní řidič Tomáš Jachnický. V současnosti už Česko brázdí 34 policejních vozidel, která jsou v případě potřeby schopna dohnat i jedny z nejvýkonnějších a nejrychlejších aut. Řidiči se s nimi nejčastěji setkají na dálnicích nebo silnicích první třídy. Nový superb s výkonem 260 koní najel za první měsíc provozu 10 tisíc kilometrů a díky němu policisté odhalili hned 300 dopravních přestupků.

No comment: Policejní superb (zdroj: ČT24)

Z policejních barev do civilu

Auta v policejních barvách, která byla lehce poznatelná, vyměnili policisté za civilní passaty v roce 2008. Všechny policejní úpravy byly na první pohled skryté: nápis „Policie“ bylo možné rozsvítit za zadním sklem, modrý maják byl snímatelný, auta byla vybavena výstražným rozhlasovým zařízením, kamerovým systémem a radarem na měření rychlosti.

Zatímco dříve museli policisté rychlejedoucí auto sledovat delší dobu, než se jim podařilo kamerou naměřit jeho rychlost, nové kamerové systémy zobrazí rychlost sledovaného auta okamžitě. „Za ten měsíc byla nejvyšší naměřená rychlost sledovaného auta 200 km/h,“ prozradil Jachnický.

Čeští řidiči si na přítomnost nenápadných policejních speciálů už zvykli. Na internetu kolují videa, podle nichž se řidiči učí tyto vozy rozpoznávat, k nalezení jsou i seznamy poznávacích značek a fotky. Policistům to nevadí: podle nich je nemožné, aby řidič, který na dálnici překračuje rychlost, ještě kontroloval poznávací značky. „Už jen to vědomí, že se tato vozidla pohybují na celé silniční síti, má nejen represivní, ale i preventivní důsledek,“ uvedl před časem ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Nejčastější prohřešky řidičů na dálnici:

  • Rychlost
  • Telefonování za jízdy
  • Jízda bez pásů
  • Jízda bez dálniční známky
  • Nebezpečné předjíždění

Jejich revírem už nejsou jen dálnice

Policejní passaty jsou dnes v akci pátým rokem a podle policie už si na sebe dávno vydělaly. Jejich boj s rychle jedoucími řidiči je čím dál účinnější. Svědčí o tom počet pokut, kterých denně v průměru rozdají kolem stovky, celkem na pokutách během používání passatů policisté vybrali přes 165 milionů korun. Náklady na pořízení vozů jsou tak minimálně dvakrát splacené. 

Přestože mají najety stovky tisíc kilometrů, policejní passaty nekončí. Přesouvají se na silnice nižších tříd, kde budou opět sledovat rychle jedoucí řidiče. „Není potřeba je hned vyřadit, můžou ještě odvést kus práce. Například na silnici R53, která je tragická, a dochází tam často k porušování pravidel: předjíždění v místech, kde je to zakázáno nebo i překračování rychlostních limitů,“ popsal rizikovou silnici mezi Pohořelicemi a Znojmem šéf krajského policejního ředitelství Leoš Tržil.