Brněnský developer dává Amazonu šanci 50 procent

Brno - Za zavřenými dveřmi se dnes sešli zástupci developerské společnosti CTP Invest a brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD), aby společně prodiskutovali dodatek ke smlouvě, se kterým firma nesouhlasí. Právníci se budou snažit přesné znění dodatku upravit, aby vyhovoval oběma stranám. Brno se tak stále snaží investora ve městě udržet.

S dodatkem ke smlouvě přišli na poslední chvíli zástupci občanských demokratů. Dnešního jednání se proto účastnil i Libor Šťástka (ODS), aby finální podoba smlouvy vyhovovala developerské společnosti i městu. „Nejspornějším bodem je požadavek na to, aby se nákup pozemků potřebných pro Amazon uskutečnil až poté, co bude vydáno stavební povolení na sjezd z dálnice, což ale časově neodpovídá potřebám a požadavkům Amazonu,“ vysvětlil regionální ředitel společnosti CTP Invest Tomáš Budař.

„S panem primátorem jsme se dnes ujistili, že Brno i CTP chtějí pokračovat v jednáních a zachránit investici Amazonu v Brně,“ uvedl Budař, který dnes budoucnost logistického centra v průmyslové zóně Černovická terasa odhadl 50/50.

Právníci nyní připravují nové znění dodatku, hotové by mohlo být nejdříve zítra. Do té doby nechtějí představitelé společnosti jeho podobu vyzradit. Radní by smlouvy potřebné pro výstavbu logistického centra v Brně mohli projednat na svém dalším zasedání příští středu.

Přestože internetová společnost Amazon dostala už konkurenční nabídky z jiných měst i ze zahraničí, brněnský projekt je v nejpokročilejší fázi. Hotová je už značná část projektové dokumentace, kterou schválil i Amazon. „Amazon si musí najít alternativu, kdyby jednání v Brně zkrachovala,“ připustil Budař. 

Kde jinde by mohla distribuční hala vyrůst?

Pokud Brno přítomnost Amazonu definitivně odmítne, jeho hala by mohla vyrůst jinde. V úvahu přicházejí lokality v Holešově na Kroměřížsku nebo v Mošnově na Ostravsku, ale i za hranicemi České republiky. Hala by stejně tak mohla vzniknout v Rakousku nebo u Bratislavy.

Obyvatelé Slatiny: Amazon ano, ale jen s nájezdem

„Všichni ten prach a zplodiny dýcháme. Všechno je pak také zašpiněné, nejen parapety, ale i okna a fasády,“ posteskl si jeden z obyvatel městské části Brno-Slatina František Hromek. Štáb České televize dnes oslovil padesátku místních, kterých by se nárůst dopravy týkal. Výsledek? Devět lidí bylo pro Amazon, jednačtyřicet proti. Pokud by se ale skutečně postavil dálniční nájezd u průmyslové zóny, poměr se téměř otočil: Dvaatřicet místních bylo pro, pouze osmnáct proti. „Problém je obecně doprava na Černovickou terasu,“ připustil Hromek.

Anketa v brněnské části Slatina (zdroj: ČT24)

V brněnské hale by mohlo najít práci 1500 lidí, v nejfrekventovanější době před Vánoci i dva tisíce. Právě kvůli otázce zaměstnanosti zamítavé rozhodnutí brněnských zastupitelů kritizoval i prezident Miloš Zeman. Já zamítnu investici, která mi přinese dva tisíce pracovních míst, a obloukem se vrátím k tomu ponižování lidské důstojnosti, k tomu sociálnímu aspektu nezaměstnanosti. Mohu tvrdit, ať se na mě příslušní zastupitelé nezlobí, že to rozhodnutí je pitomé," prohlásil prezident.

Dohady o Amazon

Říjen 2013 – Amazon oznámil plány na vybudování svých hal v blízkosti Prahy a Brna. Staly by se součástí sítě 25 distribučních center v sedmi státech Evropy.

Prosinec 2013 – Amazon chce stihnout otevření centra do příštích Vánoc. Místní lidé jsou ale proti – v Dobrovízi chtějí obchvat a halu odmítli v referendu, v brněnské části Slatina se jedná o dálničním sjezdu, proti výstavbě haly se staví také sdružení Čisté Tuřany.

Leden 2014 – Brněnské zastupitelstvo neschválilo návrh vybudovat dálniční sjezd a jednání odložilo na příští, březnovou schůzi. Amazon ale chtěl mít jasno co nejdřív, zastupitelé proto slíbili, že se mimořádně sejdou už v polovině února.

Únor 2014 – Smlouvy, které by umožnily příchod Amazonu do Brna, zastupitelé neschválili. Pro hlasovalo pouze 17 z 55 zastupitelů, ostatní se zdrželi hlasování. Zeman rozhodnutí kritizoval, primátor se ale s investorem chce dohodnout.

Vydáno pod