Brno - Už jen dva týdny zbývají žákům 9. tříd na podání přihlášek na učiliště a střední školy. Školy, které bojují s menším zájmem žáků, se je snaží oslovit otevíráním nových oborů, talentovými programy nebo rozšířenou výukou jazyků a managementu.
Zahraniční lektoři, talentové programy - i tak učiliště lákají studenty
Místo čtení textů nebo biflování slovíček pět týdnů angličtiny s lektory z různých koutů světa. Tak teď vypadá díky multikulturnímu projektu Edison výuka cizího jazyka na Střední škole polytechnické v Brně.
Za učni dnes přišel Brazilec Ricardo Ribeiro Camilo. Zahrál jim tradiční písně a vyprávěl o své zemi. „Jsem tady, abych se studenty sdílel svoji kultury a zvyky a zároveň se od nich můžu naučit něco víc o České republice a českých zvycích,“ popsal svoji motivaci pro zapojení do projektu mladík.
Program organizuje pro žáky základních a středních škol nezisková organizace AIESEC. „Stážisté ze zahraničí objíždějí školy a prezentují svoji kulturu a zvyklosti, baví se se studenty v angličtině a motivují je k tomu, aby se učili cizí jazyky a aby poznávali svět,“ shrnula hlavní přínos projektu Barbora Kučerová z této studentské organizace.
Do celorepublikové akce se každý rok může zapojit dvacet škol. Musí splnit jedinou podmínku - zaplatit nízký vstupní poplatek a zprostředkovat stážistovi ubytování u některého ze studentů. „Díky tomu mají studenti větší možnost cizince poznat. Také to snižuje náklady jeho pobytu, takže je to pro všechny dostupnější,“ dodala.
Spolupráci s organizací si chválí i zástupce ředitele Zdeněk Pavlík. „Hodiny jsou velmi živé a spontánní, v praxi to dětem ukazuje, proč se jim vyplatí učit se cizí jazyk,“ řekl.
Vedení školy doufá, že se jim díky praktickým hodinám podaří zvýšit zájem dětí o jejich studijní obory. „Díky tomu, že děti nebudou mít jazykovou bariéru, tak jim to může pomoct v jejich profesní kariéře,“ dodal.
„Harvard“ mezi učilišti
Více zájemců z řad deváťáků se snaží přilákat také brněnská Střední škola stavebních řemesel. V pondělí otevírají tzv. Talent program. Nadaným a motivovaným učňům nabídnou 300 hodin marketingu, základů podnikání nebo výuku cizích jazyků s externími lektory. Na závěr programu navíc absolvují stáž v zahraničí. Nadstandardní výuka, které se učni věnují ve svém volném čase, je má lépe připravit na vstup na trh práce.
To, že se motivačními videoklipy propagují vysoké školy, se v České republice stává běžným standardem. Po stejné zbrani stále častěji sahají také učiliště a střední školy. Střední škola stavebních řemesel Brno-Bosonohy se propaguje rapovým songem.
Kromě nových předmětů lákají učiliště i na nové obory. Třeba v Jihomoravském kraji v tomto školním roce jsou to řemesla - modelář a slévač - konkrétně v Jedovnicích. Na Vysočině, kde hned několik firem vyrábí věci z plastů, otevřela škola v Třebíči nové obory na jejich zpracování. Podobně jako učiliště v Uničově - to zase vsadilo na průmyslovou ekologii.
Pomáhají i stipendia
Ke studiu opomíjených oborů se žáky snaží motivovat i Jihomoravský kraj. Studentům oborů klempíř, elektrikář, čalouník nebo třeba tesař kraj poskytuje finanční podporu. „Rozhodlo stipendium i to, že mě to zajímalo. Navíc má tenhle obor dobré uplatnění, když se vyučím,“ shrnula před časem budoucí řeznice Andrea Pospíšilová.
„Stipendia zcela určitě pomáhají, zvlášť v některých oborech. Ale u některých oborů samozřejmě nepomůže žádné stipendium,“ shrnul snahy kraje náměstek hejtmana Stanislav Juránek (KDU-ČSL). Na jižní Moravě tak - navzdory stipendiu - už několik let nebyl otevřen například obor sklenář.
Do podpory studentů na vybraných oborech už se pustily i firmy, které si tak už od střední školy nebo učiliště vychovávají budoucí zaměstnance. Například Penam si pekaře a mlynáře vychovává po celé republice. V jejich případě se výše stipendia odvíjí i od prospěchu.
Při nástupu do školy žáci podepisují s poskytovatelem stipendia smlouvu, kterou se zavážou, že po dokončení školy u něj musí odpracovat několik let. Většina studentů to ale vnímá jako výhodu v době, kdy se absolventům hledá práce těžko.