Jižní Morava – Mnozí motorkáři letos poprvé vyjeli na silnice až o měsíc dřív, než obvykle. Policisté proto připomínají, že právě zkraje sezony jsou jezdci na dvou kolech nejzranitelnější. Nebezpečný je pro ně třeba štěrk, který zůstal po zimě na silnicích. Loni zahynulo za řídítky motocyklů přes šest desítek lidí.
Teplé počasí láká na silnice motorkáře
Slunečné počasí a šestnáct stupňů nad nulou vylákalo na silnice motorkáře. Mezi nimi i Martina Koťana, který se vyrazil projet s kamarády. Sám ale říká, že dnes jen na zkoušku a opatrně. „Pojedeme na pohodu. Všude je ještě trochu štěrku, tak napřed zkontrolujeme, v jakém stavu jsou silnice,“ vysvětlil Koťan.
Ne všichni řidiči motorek jsou ale tak opatrní, jako on. Jen letos už od začátku roku havarovalo devět motorkářů. K víkendové nehodě na Vyškovsku musel letět vrtulník: dvaatřicetiletý řidič motocyklu nezvládl zatáčku, vylétl mimo silnici a narazil do značky.
Policejní statistiky nehodovosti
Rok Počet mrtvých na silnicích Z toho řidičů motocyklů
2013 583 61
2012 681 79
2011 707 65
2010 753 80
2009 832 76
Zdroj: Policie ČR
„V současné době jsou ještě na silnicích po zimě různé nečistoty, povrch silnice je ještě studený, tomu je taky potřeba přizpůsobit rychlost jízdy,“ varovala policejní mluvčí Iva Šebková. Aby policisté motocyklisty usměrnili, chystají speciální preventivní akce na motorkářských srazech.
Bezpečnost má zlepšit i čtvrtá generace ABS, díky ní se kolo na písku či na vodě prakticky nepohne. Například Miroslavu Lisému to zachránilo život. „Měl jsem problém, kdy jsem jel na mokru a zprava mi vyjelo auto. Nevidělo mě. A já jsem díky ABS udělal skvělý vyhýbací manévr,“ potvrdil Lisý.
Silné motorky teď na silnicích stále častěji doplňují slabší stroje. Skútrů se loni prodalo vůbec nejvíc za posledních 10 let, zájem stoupl o třetinu. K řízení slabších typů motocyklů totiž stačí jen řidičské oprávnění na auto.