Profese před vyhynutím: Hláskaře v Holasovicích nahradí automatika

Holasovice - Povolání hláskař nebo hradlař už většina lidí nezná. Dříve to byl důležitý člověk, který zajišťoval bezpečný sled vlaků na trati a ochranu železnice při křížení se silnicemi. Jeho hlavní pracovní náplní bylo ručně zvedat a spouštět závory a ovládat návěstidla. Jedni z posledních hláskařů v zemi pracují na železniční zastávce v Holasovicích na Opavsku. Už příští rok i tam nahradí zastaralé zabezpečovací zařízení automatika a tamní hláskaři skončí.

V Holasovicích pracují nejen hláskaři, ale také hláskařky. Pro tuto práci není potřeba zvláštní fyzické síly ani speciálního vzdělání. Lada Nezvalová spouští závory šedesátkrát za den. Pořád ji to baví. Vytáhne závory a rychle běží postavit návěstidla. Hotovo musí být za tři minuty. Nesmí zapomenout na komunikaci se sousedními stanicemi. „Dávám vědět kolegům na stanici Opava západ a lidem ze Skrochovic, když vlak projede a úsek je volný,“ uvedla žena, která se střídá s dalšími čtyřmi hláskaři. „Je to práce, která mne baví. Určitě mi bude líto, až to tady budeme muset zabalit,“ říká žena, která se u závor střídá s dalšími čtyřmi lidmi.

Jenže modernizace zabezpečovacího zařízení se Holasovicím nevyhne, i když sentiment k tomuto povolání a zanikajícím tradicím tam nemají jen hláskaři. „Průjezd budeme modernizovat podle současných norem a trendů, takže tady budou výstražná světla a automatické závory,“ potvrdil mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Marek Illiaš.

Předsedkyně občanského sdružení Slezský venkov Dobroslava Klusáková chce, aby zabezpečovací zařízení na ruční pohon, kterých funguje v zemi posledních pár desítek, bylo vystaveno v tamním muzeu. A bude usilovat, aby zůstala zachována stará nádražní budova. „Tato budova měla význam pro nás i naše předky. Chceme proto, aby tady zůstala,“ řekla Klusáková.

U železniční dráhy v minulosti existovaly i další zajímavé funkce jako třeba brzdaři, kteří obsluhovali ruční brzdy ve vagónech. Člověk vykonávající profesi avizéra zase chodil v dobách, kdy neexistovaly telefony, po domácnostech nádražáků a informoval je o mimořádných nástupech do práce a změnách. Na železnici se v minulosti uplatnili také lampaři, krmiči nebo ledaři.

Připravujeme reperotáž. V Holasovicích natáčela redaktorka Alexandra Přečková.

Vydáno pod