Růžová kola v Brně: Bikesharingová komunita předběhla město

Brno – Půjčit si jízdní kolo přímo na ulici bude od příštího týdne možné i v Brně. Po Praze startuje služba Rekola i v jihomoravské metropoli. Růžové bicykly budou přímo v městských ulicích, půjčovat si je mohou registrovaní uživatelé, stačí jim k tomu jen mobilní telefon. Rekola v Brně předběhla i iniciativu města, která co do půjčování kol zůstává už léta jen u vizí a plánů.

Registrovat se přes internet, zaplatit roční poplatek tisíc korun a růžová kola jsou vám k dispozici. Tak funguje nová komunitní služba, která byla tento týden spuštěna v Praze a od 23. dubna se chystá i do Brna. „Není to půjčovna kol, jedná se o bikesharing neboli sdílení. Máme určitý počet kol, která dáme k dispozici lidem, kteří jsou členy našeho sdružení,“ vysvětlil jeden z organizátorů Lukáš Houser.

Systém je vymyšlený tak, aby půjčení bylo co nejjednodušší – uživatel si na mapce najde nejbližší kolo, pomocí SMS nebo mobilní aplikace pošle jeho registrační číslo a obratem obdrží číselný kód k zámku. Nepotřebné kolo pak zamkne na nejbližší vhodné místo. Systém se tak liší od klasických městských kol, která mají třeba v Londýně či Paříži, kde jsou kola k mání jen na místech k tomu určených. Systém Rekola by měl pružněji reagovat na to, kde lidé kola chtějí mít. A taky je levnější.

Anketa mezi městskými cyklisty (zdroj: ČT24)

Levná jsou i kola, která Rekola nabízí ke sdílení. „Většinou je dostaneme od lidí. Jsou převážně starší, mají 15 až 20 let, a cílem je, aby se co nejméně kradla,“ dodal Houser. Odradit zloděje má i růžová barva, která je navíc ve městě nápadná.

V brněnských ulicích se ve středu objeví prvních pět kol. Další budou přibývat podle zájmu. „Čím víc lidí, tím víc kol můžeme pustit do ulic, aby se kola neustále pohybovala. Pokud kolo zůstane déle na jednom místě, tak se krade,“ potvrdil největší obavu organizátorů Houser. 

O oficiální systém městských kol se zajímá i vedení města, plány ale zatím zůstávají jen na papíře.

Kde budou kola jezdit?

Rekola v každém městě spravuje lokální sdružení. Kdo se ale zaregistruje ve svém městě, bude moci využívat růžová kola i jinde. Systém funguje od 16. dubna v Praze, 1. května se spouští i v Olomouci.

Více o projektu najdete zde.

Zájem o městská kola mezi lidmi roste. Například v Praze nasbíral systém Rekola jen za první den fungování přes 300 registrovaných uživatelů. „Na kole jezdím do práce a z práce. Vlastně všude po Brně, nevyužívám žádný jiný prostředek,“ svěřila se jedna z účastnic včerejší brněnské cyklojízdy.

Vyjížďka v holandském stylu přilákala 500 lidí a zároveň ukázala i další trend v městské cyklistice – lidé po městě čím dál častěji jezdí na starých, stylových „silničkách“. „Tenhle typ kola mi vyhovuje, protože mi ukradli kolo a tohle jsem si vyrobil na cesty z práce a do práce,“ svěřil se další z účastníků cyklojízdy.

„Lidi mají evidentně zájem o ježdění na kole ve městě, takže odstupují od toho, že jezdí všude na horácích a začínají si pořizovat městská kola. K nám někdo přijede se starým kolem a my ho vezmeme a předěláme, aby bylo hezké a funkční. V posledních letech zájem roste,“ potvrdil Aleš Rojko, který stará kola opravuje.

Vydáno pod