Na Prahu se řítí další miliardové projekty. Má se bát?

Praha – Definitivní konec kontroverzní „bémovské“ éry i všech nepříjemností, které z ní vyplývají. Podobná přání mají nejen obyvatelé Prahy, ale i smějící se tváře z mnoha billboardů. Před metropolí ale v příštích čtyřech letech stojí hlavně nákladné investice. Dostavba silničních okruhů, spojení s ruzyňským letištěm nebo výstavba nové trasy metra D. Miliardové projekty, u nichž si po minulých zkušenostech nikdo netroufá dávat pevné ceny ani termíny. Co Pražanům nabízejí ti, kteří se chtějí s těmito úkoly vypořádat? Sledujte dnešní poslední předvolební debatu, dnes od 20:00 na ČT24.

Kam mají mířit miliardy z pražského rozpočtu? Mohou zase skončit v kapsách lobbistů a neprůhledných firem? A jak vlastně vypadají pražské ulice? Umí si město poradit s narkomany a bezdomovci? O tom všem budou dnes od 20:00 diskutovat v poslední předvolební debatě kandidáti na pražského primátora - lídři stran, které mají v Praze nejvyšší volební potenciál - více o výsledcích volebního potenciálu v Praze čtěte zde:

  • TOP 09: Tomáš Hudeček
  • ANO: Adriana Krnáčová
  • ČSSD: Miloslav Ludvík
  • Strana zelených + KDU-ČSL + Starostové: Petr Štěpánek
  • ODS: Bohuslav Svoboda
  • KSČM: Marta Semelová
  • Česká pirátská strana: Jakub Michálek
  • Svobodní: Jiří Payne

Komunální volby v Praze jsou svým způsobem výjimečné. Složitostí infrastruktury, administrativou i rozpočtem, se kterým metropole hospodaří. Zdejší výběr primátora se dá směle přirovnat k vyššímu volebnímu stupni, tedy krajskému. Hlava magistrátu má dokonce zodpovědnost za podobnou sumu peněz jako leckterý ministr.

Podle mnoha komentářů ale pražské kampani chybí zásadní téma – respektive takové, na němž by se jednotlivé partaje mohly názorově střetnout. V heslech o definitivním konci „kmotrovské“ éry či slibech budování nové trasy metra D tak kandidáti spíše tvoří jeden shodný zástup, než aby se vůči sobě vymezili.

Právě to se ale mohlo hodit více než kdykoliv jindy. Město je po osmi letech opět jedním volebním obvodem s více než 1 700 kandidáty. Hlasovací lístek každého Pražana tak připomíná spíše plachtu, slepenou z osmi jednotlivých dílů. O více než 60 zastupitelských křesel se uchází rekordních 31 uskupení – tedy o osm více než v roce 2010.

Výsledky voleb do pražského zastupitelstva 2010 (účast 44,43 procenta):

Celkový počet zastupitelů: 63

TOP 09 30,26 procent (26 křesel)

ODS 23,10 procent (20)

ČSSD 17,85 procent (14)

KSČM 6,82 procent (3)

Magistrát hlavního města Prahy
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

NOVÉ METRO D

Pořádnou nálož připravil magistrát pro své následovníky. Plánovaná stavba nové trasy metra D z Písnice až do stanice Náměstí Míru vyjde na 60 miliard korun. Začít by se mělo v roce 2017 – na tom (pravděpodobně) nové vedení města už nic nezmění. Bude ale řídit financování stavby, která se neobejde bez evropské pomoci. Možností je také zapojení soukromého kapitálu prostřednictvím takzvaného PPP projektu.

Nová trasa D bude dlouhá přes deset kilometrů a obslouží několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Zároveň odlehčí lince C. Vznikne tak varianta k dopravně klíčovému Nuselskému mostu, který potřebuje opravu.

Výhledový rozvoj pražského metra
Zdroj: ČT24/www.novemetro.cz

Praha dříve zvažovala vybudovat na Pankráci odbočku ze současné trasy metra C Pankrác. Tato varianta ale nakonec padla. Odbočka by totiž zkomplikovala stavbu návazného úseku, navíc by prodloužila intervaly metra na trase C.

Více informací o metru D najdete zde.

MÁLO MÍSTA, MNOHO AUT

Kam se stále rostoucím počtem aut? Nikde jinde než v Praze se počty automobilů neblíží tak významně poměru obyvatel města. Osobních vozidel je zde téměř stejně tolik jako stálých rezidentů. Pro srovnání, od roku 1990 do roku 2012 se zvýšil počet aut z 336 tisíc na téměř 953 tisíc. Náznakem řešení je koncepce tzv. carsharingu, tedy společného sdílení aut více obyvateli. S ním ostatně počítá i strategie schvalovaná dosluhující radou letos na jaře. Praha se může inspirovat Vídní, Paříží, Hamburkem nebo Mnichovem. Zkušenosti z těchto míst ukazují, že jeden sdílený vůz může v praxi zastoupit až osm automobilů.

Zatím není jasné, jak se k samotné možnosti zachovají sami Pražané. Pro mnohé je zásadnější spíše to, jak se město dál postará o parkovací zóny. Praha právě v těchto týdnech chtěla rozjíždět nový systém parkovacích zón. Ty mají být rozděleny na menší a lidé si budou moci vybrat, zda si koupí parkovací karty pro celou městskou část, nebo levnější jen pro okolí svého bydliště. V některých modrých zónách budou moci zaparkovat i přespolní řidiči.

Modré zóny
Zdroj: Marta Myšková/ČTK

Řada volebních programů neopomíjí ani podporu záchytných parkovišť na okraji města. Podle odborníků si metropole už dlouho zadělávala na velký problém. Ze středních Čech do Prahy každodenně míří desetitisíce lidí. Kdo se chce vyhnout dopravní zácpě a auto nechat na okraji města, má často smůlu - zaparkovat není kde. Připomeňme, že krátce před otevřením má například nová část metra A z Dejvické do Motola. Žádné záchytné parkoviště zde ale podle původních plánů zatím nemá vzniknout. Místo toho Praha dosud počítala spíše se záchytnými parkovišti mimo své území, například podél blízkých železničních tratí. Vše je ale zatím jen na papíře.

BOJ O ÚZEMNÍ PLÁN

Věčný spor mezi developery a občanskými sdruženími je tradičním doprovodem územního plánování. Právě tam přitom velká část veřejnosti spatřuje odlesk zákulisního „kmotrovství“. Startovní pozici v příštích letech ale mají všichni formálně stejnou. První podklady z nového plánu naznačují, že by se mělo stavět uvnitř města především na takzvaných brownfieldech a rozvojových územích. V překladu: Praha by se neměla dál rozrůstat mimo své současné hranice.

Podle propočtů Institutu plánování a rozvoje (IPR) by se na takzvaná rozvojová území v případě výstavby dalších bytů vešlo až 432 tisíc lidí. V současné době je hustota obyvatel v Praze 56 lidí na hektar zastavěné plochy. Druhým rysem nového plánu je, že bude vrstevnatý. Starý přesně určuje, co může na dané ploše stát. V novém to tak není, charakterizuje pouze přípustnou zátěž pro dané území. Město také počítá s tím, že pro vybrané lokality bude vypracován podrobnější územní plán. Na vše má nové vedení čas do roku 2017.

Noční zábava v ulicích
Zdroj: ISIFA/MAFRA/Michal Šula

KDE SPÁT A KDE SE BAVIT?

Praha je centrum turismu a příslušných služeb, které zaměstnávají nemalé procento Pražanů. Hraje se o to, zda nové vyhlášky upřednostní právě ekonomické zájmy, nebo klid místních. Blíže k vítězství mají zatím zastánci důsledného nočního klidu ve středu města. Současný návrh omezuje ve vybraných ulicích kolem Staroměstského náměstí zavírací doby barů nejpozději na druhou hodinu ranní. Městské vyhlášky přitom může vydávat či upravovat pouze zastupitelstvo hlavního města. Radnice mají jen poradní hlas, samy vydávat vyhlášky nesmějí.

Na hlukovou zátěž a permanentní rušení nočního klidu si stěžují především obyvatelé ulic, na kterých jsou desítky barů a nočních podniků. Někteří provozovatelé ale upozorňují, že hluk a problémy ve vnitřních prostorách mohou korigovat, mimo bary je ale třeba hlavně posílit počty strážníků. Těch je málo i podle radních. Průměrně dvacet jich v centru města dohlíží na dodržování nočního klidu a nově i vyhlášky o zákazu pití na veřejnosti.

Lídři kandidátek pro komunální volby 2014:

  • ANO 2011: Adriana Krnáčová
  • Česká pirátská strana: Jakub Michálek
  • ČSSD: Miloslav Ludvík
  • Demokraté Jana Kasla: Jan Kasl
  • DOMOV: David Štěpán
  • Hnutí občanů Prahy: František Herynk
  • Koalice Rozumní: Ivan Šterzl
  • KSČM: Marta Semelová
  • Konzervativní aliance 2014: Jan Bürgermeister
  • Koruna Česká: Václav Srb
  • LEV 21 – Národní socialisté: Libor Pokorný
  • Národní kongres – za českou Prahu: Adam B. Bartoš
  • NEZÁVISLÍ: Gustav Oplustil
  • ODS: Bohuslav Svoboda
  • Občanská konzervativní strana: Jiří Janeček
  • PATRIOTI s podporou MHD ZDARMA: Jiří Vítek
  • Politické hnutí OBRODA: Jiří Bejlovec
  • Pro Prahu: Zbyněk Passer
  • PRO PRAHU: Daniel Januj
  • Romská demokratická strana: Ladislav Sivak
  • Republika pro Prahu: Michal Babák
  • RESTART2014: Světlana Kubíková
  • Řešení pro Prahu – STOP: Robert Vašíček
  • Sdružení nezávislých občanů Prahy: Jiří Štyler
  • Společ. proti výst. v Prok. Údolí: Tomáš Krčma
  • Strana práv občanů: Luboš Smrčka
  • Strana svobodných občanů: Jiří Payne
  • TOP 09: Tomáš Hudeček
  • TROJKOALICE SZ, KDU-ČSL, STAN: Petr štěpánek
  • Úsvit přímé demokracie: Marek Černoch
  • Volte Pravý Blok: Petr Cibulka