Nejnovější pražské tramvaje musí přibrzdit. Kvůli problémům s koly jim hrozí omezení rychlosti na 40 kilometrů v hodině

UDÁLOSTI: Problémy tramvají typu 15T, za které utratila Praha 20 miliard, pokračují (zdroj: ČT24)

Nejnovějším pražským tramvajím hrozí dramatické omezení povolené rychlosti – z 60 kilometrů v hodině na pouhou čtyřicítku. Zatím nepravomocně o tom podle informací České televize rozhodl Drážní úřad. Dopravní podnik se ale již připravuje na to, že rozhodnutí pravomocné bude a své nejmodernější vozy začal stahovat na linky, kde omezení rychlosti tolik nevadí.

Drážní úřad zahájil letos správní řízení s pražským dopravním podnikem kvůli jeho tramvajím typu 15T. Ty mají letos problémy s koly a několik vozů během roku vykolejilo. Výsledek správního řízení ještě není pravomocný, a tedy ani veřejný, podle dvou zdrojů ČT ale hrozí snížení povolené rychlosti z 60 na 40 kilometrů v hodině.

Úřad ani dopravní podnik zatím rozhodnutí nekomentovaly. „V současné době ještě není pravomocné, a proto není možné sdělit jakékoli bližší informace,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Dopravní podnik ale existenci nepravomocného rozhodnutí nepřímo potvrdil s tím, že úřadu předloží „všechna technická opatření, která jsme v souvislosti s problémy s koly tramvají 15T doposud učinili“.

Pozornost příznivců pražských tramvají vzbudilo, že v posledních dnech výrazně ubylo zástupkyň nejnovějšího typu na trati do Modřan, kde je sedm kilometrů tramvajové trati na vlastním tělese mimo vozovku s povolenou šedesátkou. Je to nejdelší pražská tramvajová „rychlodráha“ – dvakrát delší než třeba podobně konstruovaná trať na Barrandov.

Ruku v ruce s tím šly přesuny vozidel mezi vozovnami. „Je to velmi neobvyklé, bylo to podivné. I mezi zaměstnanci dopravního podniku nebylo jasné, proč se tak děje,“ poznamenal Ondřej Matěj Hrubeš, který provozuje web MHD86 věnovaný dění v městské hromadné dopravě.

Dopravní podnik nakonec připustil, že změny souvisí se snahou odlehčit tramvajím, jimž hrozí snížení povolené rychlosti. „Přesun tramvají je naše interní provozní rozhodnutí, naším záměrem bylo přesunout tramvaje typu 15T na méně provozně náročné tratě,“ řekl mluvčí dopravního podniku Dan Šabík.

Tramvaje 15T měly letos již několik incidentů způsobených problémy s koly. Podle techniků dopravního podniku u nich degraduje pryžová vrstva mezi obručí a nábojem, kvůli tomu se může obruč uvolnit.

Drážní úřad zahájil správní řízení v situaci, kdy kvůli závadám kol vykolejilo několik tramvají a staly se i další mimořádnosti. Naposledy musel jeden vůz kvůli podezření na závadu zastavit v listopadu na trati v Evropské ulici. „Může se to stát hlavně tam, kde je bezžlábková kolejnice,“ připustil již dříve vedoucí správy tramvají pražského dopravního podniku Milan Slunečko. 

Kvůli hrozícímu omezení se dopravní podnik chystá své tramvaje reklamovat u výrobce, plzeňské Škody. Zároveň plošně nahrazuje problémové pryžové vrstvy novým typem. Věří, že tím potíže skončí. „Všechna měření i analýzy, které jsme provedli ve spolupráci s ČVUT a výrobcem tramvají, Škoda Transportation ukazují, že příčinou problémů s tramvajemi 15T jsou některé šarže pryžových segmentů v kolech tramvají, u nichž dochází k rychlejší degradaci. Žádné konstrukční problémy u tramvají 15T neregistrujeme,“ ujistil mluvčí dopravního podniku.