Ekologický poplatek při převodu bude muset zaplatit polovina aut v Česku, kolik to bude dělat?

Praha - Od Nového roku budou muset majitelé při registraci staršího vozidla zaplatit tzv. ekologický poplatek. Podle Sdružení automobilového průmyslu se bude týkat více než poloviny automobilů, které v současnosti v české republice jezdí, tzn. přibližně 2,5 milionu vozů. Poplatek budou při registraci vozidla platit noví majitelé dopravnímu úřadu.

Řidiči, kteří mají starší automobily, jež neplní žádnou emisní normu Euro, nebo plní pouze normy Euro 1 a Euro 2, a plánují své plechové miláčky prodat, po novém roce spláčou nad výdělkem. Prodej těchto vozů se totiž stane prakticky nemožný, protože za ně bude třeba zaplatit ekologický poplatek.

Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina - 1,45 milionu aut - starší 15 let, což znamená, že neplní žádnou emisní normu Euro. Za první převod takovéhoto automobilu bude třeba zaplatit 10 tisíc korun. Dalších 1,1 milionu aut plní pouze normy Euro 1 nebo Euro 2. Při registraci se tak za ně bude muset zaplatit poplatek ve výši 5000 Kč, resp. 3000 Kč.

Poplatek bude mít povinnost zaplatit nový majitel automobilu. „Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech,“ vysvětlil Václav Špička z Autoklubu ČR.

Jak člověk pozná, kolik má platit?

Pro posouzení toho, jaký poplatek majitel staršího vozu zaplatí, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu. Zde však obvykle není uvedeno obecně používané označení Euro 1, 2, 3 nebo 4. Uvádí se v něm pouze číslo směrnice EHS/ES nebo EHK. Pro převod na příslušnou normu Euro, je třeba využít převodní tabulku, kterou najdete zde. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. 

Údaje v techničáku mohou být pro některé vozy nevýhodné

Zvláště u automobilů, které jsou pořízeny v zahraničí, ale může nastat situace nevýhodná pro majitele. Těmto automobilům totiž může dopravní úřad do technického průkazu například uvést, že jsou homologované podle nižší normy, než které skutečně odpovídají.  „Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2,“ poznamenal ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Vybíráním ekologického poplatku chce vláda zamezit tomu, aby Češi ve velké míře jezdili přestárlými automobily, které závažným způsobem poškozují životní prostředí. Zpoplatnění převodu má vést k obnově českého vozového parku.